Per al senador de Compromís “amb la seua inacció el Govern sembla obstinat que caduquen en 2024 les responsabilitats per la gestió del projecte”

Madrid, 13 de juliol de 2021
El senador de Compromís, Carles Mulet, ha demanat al Govern “la fi de la complicitat del Govern amb el projecte Castor” i ha aventurat que “cerquen la caducitat de les responsabilitats que l’empresa Escal UGS haguera d’afrontar per la nefasta gestió del projecte, tant en el seu disseny com en la seua execució”. 

El senador valencianista ha recordat com el propi Govern admet en una recent resposta com Escal UGS és responsable tant dels eventuals vicis o defectes en l’execució que puguen presentar les instal·lacions i es posen de manifest dins dels deu anys següents a l’entrada en vigor del Reial decret llei 13/2014, pel qual es va procedir a l’extinció de la concessió Castor, així com de les accions i omissions que, com a titular de la concessió, haja desenvolupat durant el seu període de vigència.

“En 2024 finalitzaria per tant aqueix termini de responsabilitat. Sens dubte i la gent del Maestrat ho sap perquè ho va viure en les seues carns, el que cosa havia de ser un depòsit que injectara i extraguera gas d’un depòsit submarí, es va convertir en un engendre inútil, que no funcionava i causava terratrèmols en la zona, on ja es coneixia la sismicitat i així van ser advertits per diferents institucions”, assenyala Mulet. Des d’aqueixa data tan sols hem vist mesures per a protegir als qui haurien d’haver respost per aquests fets i per la llastimosa inversió en un depòsit que era urgent i prioritari i va passar a ser ràpidament prescindible. “Tampoc la ministra de Medi Ambient i actual vicepresidenta, Teresa Ribera, ha assumit cap responsabilitat i ens resulta molt sospitós que des de la Mesa del Senat es coarte la democràtica petició d’un grup de 25 senadors a constituir una comissió d’investigació sobretot el que envolta a aquest nefast projecte energètic”, ha lamentat Mulet.

Aquesta mateixa setmana el PSOE ha preferit ignorar les peticions de la coalició de desbloquejar aquesta situació, fins i tot sabent que això implicaria el vot contrari a l’elecció en primera votació del nou president de la Cambra Alta, Ander Gil. 

El senador ha retret que la pandèmia continue sent l’excusa per a demorar el desmantellament d’aquesta planta “fins al seu últim caragol, perquè no tolerarem ni un sol record d’aquesta, ja siga afonat en la mar o enterrat sense una correcta justificació” i ha tornat a alertar del fet que els taps temporals van ser instal·lats al març de 2015, fa més de cinc anys, sense que siguen els definitius.

Mulet: “Pedimos al Gobierno el fin de la condescendencia con Castor y Escal UGS y que se tomen medidas por sus responsabilidades”

Para el senador de Compromís “con su inacción el Gobierno parece empeñado en que caduquen en 2024 las responsabilidades por la gestión del proyecto”

Madrid, 13 de julio de 2021
El senador de Compromís, Carles Mulet, ha pedido al Gobierno “el fin de la complicidad del Gobierno con el proyecto Castor” y ha aventurado que “buscan la caducidad de las responsabilidades que la empresa Escal UGS tuviera que afrontar por la nefasta gestión del proyecto, tanto en su diseño como en su ejecución”. 

El senador valencianista ha recordado como el propio Gobierno admite en una reciente respuesta como Escal UGS es responsable tanto de los eventuales vicios o defectos en la ejecución que puedan presentar las instalaciones y se pongan de manifiesto dentro de los diez años siguientes a la entrada en vigor del Real decreto-ley 13/2014, por el que se procedió a la extinción de la concesión Castor, así como de las acciones y omisiones que, como titular de la concesión, haya desarrollado durante su periodo de vigencia.

“En 2024 finalizaría por tanto ese plazo de responsabilidad. A todas luces y la gente del Maestrat lo sabe porque lo vivió en sus carnes, lo que tenía que ser un depósito que inyectara y extrajera gas de un depósito submarino, se convirtió en un engendro inútil, que no funcionaba y causaba terremotos en la zona, donde ya se conocía la sismicidad y así fueron advertidos por distintas instituciones”, señala Mulet. Desde esa fecha tan solo hemos visto medidas para proteger a quienes deberían haber respondido por estos hechos y por la lastimosa inversión en un depósito que era urgente y prioritario y pasó a ser rápidamente prescindible. “Tampoco la ministra de Medio Ambiente y actual vicepresidenta, Teresa Ribera, ha asumido ninguna responsabilidad y nos resulta muy sospechoso que desde la Mesa del Senado se coarte la democrática petición de un grupo de 25 senadores a constituir una comisión de investigación sobre todo lo que rodea a este nefasto proyecto energético”, ha lamentado Mulet.

Esta misma semana el PSOE ha preferido ignorar las peticiones de la coalición de desbloquear esta situación, aun sabiendo que ello implicaría el voto contrario a la elección en primera votación del nuevo presidente de la Cámara Alta, Ander Gil. 

El senador ha reprochado que la pandemia siga siendo la excusa para demorar el desmantelamiento de esta planta “hasta su último tornillo, pues no vamos a tolerar ni un solo recuerdo de la misma, ya sea hundido en el mar o enterrado sin una correcta justificación” y ha vuelto a alertar del hecho que los tapones temporales fueron instalados en marzo de 2015, hace más de cinco años, sin que sean los definitivos.