Mulet: “El Govern no pot estar constantment canviant de parer sobre la seua responsabilitat en els despreniments del penya-segat sobre el qual s’assenta el castell”

Madrid, 11 de juny de 2021

El portaveu de Compromís, Carles Mulet, ha mostrat hui la seua sorpresa pel canvi de criteri del Ministeri de Cultura amb els despreniments que ocorren després dels temporals en el penya-segat sobre el qual s’assentisca el castell de Peníscola. En una nova resposta el Govern, a preguntes de Compromís, assenyala que són tres les administracions a les quals concerneix el problema dels despreniments, com són la comunitat autònoma, la Diputació de Castelló i l’Ajuntament de Peníscola. Mulet ha mostrat la seua sorpresa ja que “el Ministeri és el titular del bé i recentment va assenyalar en una altra resposta que la conservación i manteniment dels béns que formen el Patrimoni Históric Español correspon als titulars d’aquests”.

En un aclariment reclamat per Mulet el ministeri es desvincula de qualsevol responsabilitat per tractar-se d’actuacions en la base geològica del mateix i ja que no té competències en recaure en altres administracions públiques. “No ens sembla acceptable que continuen marejant la perdiu sense actuar, malgrat els requeriments realitzats tant des de Compromís com des del propi ajuntament; que animen a les administracions a concursar als fons del 1,5% cultural per a la consolidació i ara diguen que res tenen a veure, quan ha invertit en casos de despreniments en altres recintes (Sagunt, Rello, Morella recentment) i quan es tracta d’un element amb una potència cultural, turística i icònica que ha sigut arreplegada en pel·lícules, gravats històrics i en la pròpia història de la religió catòlica en haver sigut seu pontifícia. El Govern ha de responsabilitzar-se igual que destina quasi dos milions d’euros anuals a la Vall dels Caiguts”, ha indicat Mulet.

A instàncies de Compromís per Peníscola, el senador reclamarà una relació de totes les inversions realitzades per l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya (IPCE) de la Direcció General de Belles arts en Béns d’Interès Cultural i Conjunts Historicoartístics en els últims anys. “No pareix raonable acudir a un concurs o esperar-se a actuar a que caiga un llenç de muralla a la mar o ocórrega alguna desgràcia”, ha afegit.

El Gobierno se desvincula de la solución para acabar con los desprendimientos en el castillo de Peñíscola y señala al resto de administraciones

Mulet: “El Gobierno no puede estar constantemente cambiando de parecer sobre su responsabilidad en los desprendimientos del acantilado sobre el que se asienta el castillo”

Madrid, 11 de junio de 2021

El portavoz de Compromís, Carles Mulet, ha mostrado hoy su sorpresa por el cambio de criterio del Ministerio de Cultura con los desprendimientos que ocurren tras los temporales en el acantilado sobre el que se asienta el castillo de Peñíscola. En una nueva respuesta el Gobierno, a preguntas de Compromís, señala que son tres las administraciones a las que concierne el problema de los desprendimientos, como son la comunidad autónoma, la Diputación de Castelló y el Ayuntamiento de Peñíscola. Mulet ha mostrado su sorpresa ya que “el Ministerio es el titular del bien y recientemente señaló en otra respuesta que la conservación y mantenimiento de los bienes que forman el Patrimonio Histórico Español corresponde a los titulares de los mismos”.

En una aclaración reclamada por Mulet el ministerio se desvincula de cualquier responsabilidad por tratarse de actuaciones en la base geológica del mismo y por cuanto carece de competencia para ello al recaer en otras administraciones públicas. “No nos parece aceptable que sigan mareando la perdiz sin actuar, a pesar de los requerimientos realizados tanto desde Compromís como desde el propio ayuntamiento; que animen a las administraciones a concursar a los fondos del 1,5% cultural para la consolidación y ahora digan que nada tienen que ver, cuando ha invertido en casos de desprendimientos en otros recintos (Sagunt, Rello, Morella recientemente) y cuando se trata de un elemento con una potencia cultural, turística e icónica que ha sido recogida en películas, grabados históricos y en la propia historia de la religión católica al haber sido sede pontificia. El Gobierno debe responsabilizarse al igual que destina casi dos millones de euros anuales al Valle de los Caídos”, ha indicado Mulet.

A instancias de Compromís per Peníscola, el senador va a reclamar una relación de todas las inversiones realizadas por el Instituto del Patrimonio Cultural de España (IPCE) de la Dirección General de Bellas Artes en Bienes de Interés Cultural y Conjuntos Histórico-Artísticos en los últimos años. “No parece razonable acudir a un concurso o esperarse a actuar a que se caiga un lienzo de muralla al mar u ocurra alguna desgracia”, ha agregado.