Compromís no comparte que un dinero ilegalmente cobrado a empresas y consumidores acabe en el sistema gasista por resolución de la CNMC

MADRID, 2 de septiembre de 2020

El Gobierno ha señalado a Compromís que no ha adoptado ninguna medida para hacer efectiva la devolución de las cantidades ilegalmente cobradas a particulares y empresas entre 2014 y 2018 por sobrecostes, pagos y cánones por el consumo de gas que no estaban obligados a soportar vinculados al proyecto energético Castor. El senador de Compromís autor de la pregunta, Carles Mulet, ha recordado que el Constitucional en 2017 y, posteriormente, el Supremo en 2018 anularon distintos artículos del Real Decreto-ley y la Orden que validaban medidas, peajes y cánones a cargo del consumidor, por lo que las exacciones debían volver a su lugar de origen, como son los particulares y empresas.

Mulet ha declarado que “desde la coalición no compartimos el trato que se está teniendo hacia esta empresa a la que se le ha permitido todo sobre el territorio, se le pagaron cantidades millonarias por su ineptitud e incluso el Gobierno progresista dilata en el tiempo todo lo que puede el desmantelamiento de sus peligrosas instalaciones”. Además, recuerda como “sin rubor y avalado por un informe de la CNMC acordó la obligación de restituir dichas cantidades al sistema gasista, lo que entendemos altera la situación de los mercados y perjudica los derechos e intereses de los consumidores de forma clara”.

La coalición ha censurado la falta de transparencia y los criterios “extraños” de no devolver un dinero cobrado ilegalmente, cuando su procedencia es tan clara y existen facturas de por medio que facilitan la devolución o compensación de este dinero y ha cuestionado que se tomen decisiones en materias como estas donde se beneficia a Enagás, empresa gestora del sistema gasista y que tiene entre sus asesores-consejeros a exministros como José Montilla y José Blanco, cuando la administración de la que formaban parte tuvo un alto grado de responsabilidad en el nefasto desenlace del controvertido proyecto energético. “En el PP tampoco escapan de las puertas giratorias y allí tienen a Ana Palacio, Antonio Hernández Mancha, Marcelino Oreja Arburúa e Isabel Tocino. Esto es como si un tribunal declarara que hemos estafado a Hacienda y decidiéramos que en vez de devolver el dinero los pusiéramos en otro sitio que tiene como consejeros a gente de nuestro partido. Lo mismo. Inexplicable”, reprocha Mulet.

El Gobierno asegura en su respuesta enviada ayer al senador que “cabe concluir que con el reintegro de esta cantidad al mecanismo de liquidaciones se puede considerar que la devolución de estas cantidades a los consumidores ya ha sido ejecutada”. 

Compromís ha liderado la petición en el Senado, avalada por 25 senadores de distintos grupos, de creación de una Comisión de Investigación del proyecto Castor y confía en que el PSOE se avenga a investigar el pelotazo como hizo estando en la oposición.

El Govern no retornarà als consumidors de gas les quantitats il·legalment cobrades en les seues factures de 2014 a 2018

Compromís no comparteix que uns diners il·legalment cobrats a empreses i consumidors acaben en el sistema gasista per resolució de la CNMC

MADRID, 2 de setembre de 2020

El Govern ha assenyalat a Compromís que no ha adoptat cap mesura per a fer efectiva la devolució de les quantitats il·legalment cobrades a particulars i empreses entre 2014 i 2018 per sobrecostos, pagaments i cànons pel consum de gas que no estaven obligats a suportar vinculats al projecte energètic Castor. El senador de Compromís autor de la pregunta, Carles Mulet, ha recordat que el Constitucional en 2017 i, posteriorment, el Suprem en 2018 van anularen diferents articles del Reial decret-llei i l’Ordre que validaven mesures, peatges i cànons a càrrec del consumidor, per la qual cosa les exaccions havien de tornar al seu lloc d’origen, com són els particulars i empreses.

Mulet ha declarat que “des de la coalició no compartim el tracte que s’està tenint cap a aquesta empresa a la qual se li ha permès tot sobre el territori, se li van pagar quantitats milionàries per la seua ineptitud i fins i tot el Govern progressista dilata en el temps tot el que pot el desmantellament de les seues perilloses instal·lacions”. A més, recorda com “sense rubor i avalat per un informe de la CNMC va acordar l’obligació de restituir aquestes quantitats al sistema gasista, el que entenem altera la situació dels mercats i perjudica els drets i interessos dels consumidors de manera clara”.

La coalició ha censurat la falta de transparència i els criteris “estranys” de no retornar uns diners cobrats il·legalment, quan la seua procedència és tan clara i existeixen factures pel mig que faciliten la devolució o compensació d’aquests diners i ha qüestionat que es prenguen decisions en matèries com aquestes on es beneficia a Enagás, empresa gestora del sistema gasista i que té entre els seus assessors-consellers a exministres com José Montilla i José Blanco, quan l’administració de la qual formaven part va tenir un alt grau de responsabilitat en el nefast desenllaç del controvertit projecte energètic. “En el PP tampoc escapen de les portes giratòries i allí tenen a Ana Palacio, Antonio Hernández Mancha, Marcelino Oreja Arburúa i Isabel Tocino. Això és com si un tribunal declarara que hem estafat a Hisenda i decidírem que en comptes de retornar els diners els posarem en un altre lloc que té com a consellers a gent del nostre partit. El mateix. Inexplicable”, retrau Mulet.

El Govern assegura en la seua resposta enviada ahir al senador que “cal concloure que amb el reintegrament d’aquesta quantitat al mecanisme de liquidacions es pot considerar que la devolució d’aquestes quantitats als consumidors ja ha sigut executada”.

Compromís ha liderat la petició al Senat, avalada per 25 senadors de diferents grups, de creació d’una Comissió d’Investigació d’el projecte Castor i confia que el PSOE s’avinga a investigar el pelotasso com va fer estant en l’oposició.