Els senadors de la coalició valencianista registren al Senat dues proposicions de llei per modificar la Llei de Poder Judicial i reconèixer així el caràcter de tribunal consuetudinari del Jutjat Privatiu d’Aigües d’Orihuela i Pobles del seu Marc i del Tribunal del Rollet de l’Horta d’Aldaia

Madrid, 21 d’octubre de 2018

Els senadors Carles Mulet Jordi Navarrete han registrat dues proposicions de llei per incloure dins de la Llei de Poder Judicial un nou article que reconega el caràcter de tribunal consuetudinari del Jutjat Privatiu d’Aigües d’Orihuela Oriola i Pobles del seu Marc i del Tribunal del Rollet d’Aldaia. Així, tots dos tribunals serien considerats com a tradicionals, segons el que recull l’article 19 de la Llei del Poder Judicial.

El senadors de Compromís, Jordi Navarrete, ha ressaltat que “aquests tribunals afavoreixen la participació de la ciutadans i constitueixen veritables tresors del patrimoni històric com a dipositaris antiquíssims d’una identitat local i regional, sumant el seu reconeixement explícit en l’article 125 de la Constitució que reconeix la possibilitat que els ciutadans puguen exercir l’acció popular davant aquests tribunals“.

A més, consideren que haurien d’aconseguir el reconeixement de la UNESCO com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, ja que dos tribunals, el Tribunal de les Aigües de València i el Consell d’Homes Bons de Múrcia, van ser proposats pel govern espanyol mentre s’oblidaven de els dos que ara proposen els representants de Compromís.

Pel que fa al Jutjat Privatiu d’Aigües d’Orihuela i Pobles del seu Marc, les Corts Valencianes ja van aprovar per unanimitat una resolució al març de 2014 reconeixent els mèrits històrics i el dret de l’esmentat jutjat a que se li concedisca el caràcter consuetudinari. Mentrestant, el Tribunal del Rollet de l’Horta d’Aldaia està iniciant també els diferents tràmits per aconseguir els reconeixements necessaris, havent-se reconegut el 27 de setembre passat ja per la Comissió de Justícia del Senat els mèrits històrics perquè se li concedisca el caràcter consuetudinari.

Compromís pide reconocer el carácter consuetudinario y tradicional del Juzgado de Aguas de Orihuela y del Tribunal del Rollet d’Aldaia

Los senadores de la coalición valencianista registran en el Senado dos proposiciones de ley para modificar la Ley de Poder Judicial y reconocer así el carácter de tribunal consuetudinario del Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela y Pueblos de su Marco y el Tribunal del Rollet de l’Horta d’Aldaia

Madrid, 21 de octubre de 2018

Los senadores Carles Mulet Jordi Navarrete han registrado dos proposiciones de ley para incluir dentro de la Ley de Poder Judicial un nuevo artículo que reconozca el carácter de tribunal consuetudinario del Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela Orihuela y Pueblos de su Marco y del Tribunal del Rollet d’Aldaia. Así, ambos tribunales serían considerados como tradicionales, según lo recogido en el artículo 19 de la Ley del Poder Judicial.

El senador de Compromís Jordi Navarrete ha resaltado que “dichos tribunales favorecen la participación de la ciudadanos y constituyen verdaderos tesoros del patrimonio histórico como depositarios antiquísimos de una identidad local y regional, sumando su reconocimiento explícito en el artículo 125 de la Constitución que reconoce la posibilidad de que los ciudadanos puedan ejercer la acción popular ante dichos tribunales”.

Además, consideran que deberían conseguir el reconocimiento de la UNESCO como Patrimonio Inmaterial de la Humanidad, ya que otros dos tribunales, el Tribunal de les Aigües de Valènciay el Consejo de Hombres Buenos de Murcia, fueron propuestos por el Gobierno central mientras se olvidaban de los dos que ahora proponen los representantes de Compromís.

Con respecto al Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela y Pueblos de su Marco, las Cortes Valencianas ya aprobaron por unanimidad una resolución en marzo de 2014 reconociendo los méritos históricos y el derecho de dicho juzgado a que se le conceda el carácter consuetudinario. Mientras, el Tribunal del Rollet de l’Horta d’Aldaia está iniciando también los distintos trámites para conseguir los reconocimientos necesarios, habiéndose reconocido el pasado 27 de septiembre ya por la Comisión de Justicia del Senado los méritos históricos para que se le conceda el carácter consuetudinario.