La iniciativa ha generado de nuevo la casi la unanimidad de los grupos ( todos a favor excepto Teruel Existe). La coalición confía también en el próximo reconocimiento del Tribunal del Rotllet como tribunal consuetudinario y tradicional en la LOPJ

Madrid, 14 de abril de 2021

La iniciativa de Compromís articulada en forma de Proposición de Ley para el reconocimiento del carácter consuetudinario del Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela ha vuelto a ser aprobada en el Senado por casi unanimidad ( todos a favor excepto Teruel Existe). La inclusión de este tribunal en la Ley Orgánica del Poder Judicial, que se tramita en paralelo con otra Proposición para el Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia ya pasaron en anteriores legislaturas por la cámara, pero la interrupción de las legislaturas hizo decaer sus procesos de tramitación abiertos. “Esperamos esta sea la legislatura de ambas instituciones y que de una vez el artículo 19 de la Ley Orgánica del Poder Judicial avale y recoja la potestad de una institución cargada de historia en la gestión de recursos y conflictos relacionados con el agua y el riego”, ha señalado el portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet.

Estos tribunales son una rareza en Europa “y estas peculiaridades y formas de organizarnos los valencianos teníamos que defenderlas y la obligación de los valencianistas de que pudieran ser reconocidas por la legislación como un tesoro inmaterial que son y que deberían acabar siendo reconocidos por la Unesco como el Tribunal de Aguas de Murcia o el de les Aigües de València”, ha añadido.

Mulet ha lamentado que en una aprobación tan sencilla como esta estén pasando años y años y que sea aprovechada por el PP “para hacer política y demagogia con los trasvases que es donde más cómodos están”.

La coalición ha celebrado el desenlace de la Proposición y se ha mostrado confiado en que “sigan otros reconocimientos populares, como la vigencia del Derecho civil valenciano y la convivencia entre leyes modernas, tradiciones y derecho civil propio como el de los valencianos.”, ha agregado Mulet.

La Comisión de Justicia del Senado ya le reconoció a este tribunal tras el debate de una moción de Compromís los méritos históricos para que se le conceda el carácter consuetudinario a esta entidad creada a mediados del siglo XIII por el Rey Alfonso X el Sabio y de él se segregaron el Juzgado Privativo de Almoradí, el de Callosa de Segura y el de Guardamar.

Aprovada la Proposició de Llei de Compromís de modificació de la LOPJ per a avalar jurídicament al Jutjat Privatiu d’Aigües d’Oriola 

La iniciativa ha generat de nou  unanimitat dels grups ( tots a favor excepte Teruel Existe). La coalició confia també en el pròxim reconeixement del Tribunal del Rotllet com a tribunal consuetudinari i tradicional en la LOPJ

Madrid, 14 d’abril de 2021

La iniciativa de Compromís articulada en forma de Proposició de Llei per al reconeixement del caràcter consuetudinari del Jutjat Privatiu d’Aigües d’Oriola ha tornat a ser aprovada al Senat. La inclusió d’aquest tribunal en la Llei orgànica del Poder Judicial, que es tramita en paral·lel amb una altra Proposició per al Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia ja van passar en anteriors legislatures per la cambra, però la interrupció de les legislatures va fer decaure els seus processos de tramitació oberts. “Esperem aquesta siga la legislatura de totes dues institucions i que d’una vegada l’article 19 de la Llei Orgànica del Poder Judicial avale i reculla la potestat d’una institució carregada d’història en la gestió de recursos i conflictes relacionats amb l’aigua i el reg”, ha assenyalat e lportaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet.

Aquests tribunals són una raresa a Europa “i aquestes peculiaritats i maneres d’organitzar-nos els valencians havíem de defensar-les i l’obligació dels valencianistes que pogueren ser reconegudes per la legislació com un tresor immaterial que són i que deberían acabar sent reconeguts per la Unesco com el Tribunal d’Aigües de Múrcia o el de els Aigües de València”, ha afegit.

Mulet ha lamentat que en una aprovació tan senzilla com aquesta estiguen passant anys i anys i que siga aprofitada pel PP “per a fer política i demagògia amb els transvasaments que és on més còmodes estan”.

La coalició ha celebrat el desenllaç de la Proposició i s’ha mostrat confiat que “seguisquen altres reconeixements populars, com la vigència del Dret civil valencià i la convivència entre lleis modernes, tradicions i dret civil propi com el dels valencians”, ha afegit Mulet.

La Comissió de Justícia del Senat ja li va reconèixer a aquest tribunal després del debat d’una moció de Compromís els mèrits històrics perquè se li concedisca el caràcter consuetudinari a esta entitat creada a mitjan segle XIII pel Rei Alfons X el Savi i d’ell es van segregar el Jutjat Privatiu d’Almoradí, el de Callosa de Segura i el de Guardamar.