La coalición ha reclamado partidas económicas para la cría en insectarios y que el Ministerio atienda todas las solicitudes de cría y suelta del parasitoide para recuperar los años perdidos y paliar futuras pérdidas

MADRID, 1 de octubre de 2020

El senador de Compromís, Carles Mulet, ha celebrado que la Comisión de Agricultura, Pesca y Alimentación del Senado haya avalado esta mañana la moción de Compromís que pide luchar contra la plagaDelottococcus aberiae, o“cotonet de Sudáfrica”, ante los notables daños que se están detectando en las cosechas de cítricos producidos por esta plaga que se extiende con rapidez y afecta territorios de Castelló y València principalmente y de otras autonomías y que puede acabar afectando a toda la citricultura española en poco tiempo. “Son deplorables los 12 votos en contra del PSOE contra el País Valenciano frente a los 15 a favor. El PSOE debe aclarar qué tiene contra los valencianos y sus intereses”, ha señalado Mulet.

El portavoz de Compromís ha recordado como no existía en la Península antes de 2009 esta plaga, que accedió vía la importación de cítricos de Sudáfrica sin que los controles estatales en los puertos la detectaran. Este control de entrada en frontera es competencia estatal, ya que la inspección fitopatológica en el Estado español corresponde al Ministerio de Agricultura que falló una vez más. “Este desinterés de nuestros ministros y comisarios europeos por lo que ocurre en territorio valenciano y su economía nos han llevado una vez más a una situación límite y muy delicada, que está provocando serias pérdidas en un sector ya muy afectado por la llegada de cítricos de terceros países con los que compiten en desigualdad, al estar estos tratados con productos químicos prohibidos en Europa y que, a pesar de todo, son comercializados, hundiendo la producción comunitaria”, ha indicado. 

Desde Compromís recuerdan como las peticiones de la Conselleria de Agricultura de medidas urgentes para este problema tras la prohibición en los mercados europeos de plaguicidas que eran efectivos en su control, han recibido el silencio por respuesta y cómo no fue hasta febrero de este año cuando el Ministerio autorizó la suelta masiva del parasitoide Anagyrus aberiae, que se ha demostrado eficaz con la lucha contra esta plaga.

Así, la moción reclama además ante la virulencia que está demostrando, una mayor dotación económica para la sanidad vegetal, establecer un presupuesto para ayudar a los perjudicados por esta plaga y para mantener y construir insectarios para criar el Anagyrus, parasitoide que combate la plaga y su posterior suelta masiva por todas las zonas afectadas por el Delottococcus aberiae, así como subvencionar la compra para el trampeo masivo con feromonas. 

Finalmente exige a los partidos que configuran el Gobierno “que ejerzan la necesaria presión para el aumento del control en los puertos y aeropuertos, de productos hortofrutícolas tanto en los estatales como en los europeos, principalmente el de Rotterdam, por el que entran los mayores volúmenes de cítricos sudafricanos”.

Intenso trabajo de la Conselleria

Mulet ha recordado los años de investigación de la Conselleria de Agricultura para encontrar un tratamiento eficaz contra la plaga antes que se prohibieran los tratamientos químicos que hoy Europa desdeña. “Fue el Govern del Botànic quien se arremangó con esta cuestión. El PP no hizo nada en esos años y el Ministerio no accedió a una prórroga para poder utilizar los tratamientos químicos esta temporada. Necesitamos más medios de los disponibles, por ello solicitamos que  aprueben destinar a nuestra Conselleria una partida de doce millones de euros para construir nuevos insectarios para la reproducción y cría del parasitoide y para efectuar la suelta masiva del mismo, junto con la colaboración del sector y ayudar a los afectados en el combate de la citada plaga. Asimismo, les reiteramos a pesar del voto en contra hoy del PSOE en el Senado de la necesidad de que autoricen los servicios a su cargo de la suelta masiva del parasitoide para luchar contra el Cotonet de les Valls”, ha pedido Mulet.

https://www.senado.es/web/expedientdocblobservlet?legis=14&id=42259

AMB EL PSOE EN CONTRA

La Comissió d’Agricultura del Senat avala les mesures proposades per Compromís davant els danys del ‘Cotonet’ de Sud-àfrica en els cítrics

La coalició ha reclamat partides econòmiques per a la cria en insectaris i que el Ministeri atenga totes les sol·licituds de cria i solta del parasitoide per a recuperar els anys perduts i pal·liar futures pèrdues

MADRID, 1 d’octubre de 2020

El senador de Compromís, Carles Mulet, ha celebrat que la Comissió d’Agricultura, Pesca i Alimentació del Senat haja avalat aquest matí la moció de Compromís que demana lluitar contra la plaga Delottococcus aberiae, o“cotonet de Sud-àfrica”, davant els notables danys que s’estàn detectant en les collites de cítrics produïts per aquesta plaga que s’estén amb rapidesa i afecta territoris de Castelló i València principalment i d’altres autonomies i que pot acabar afectant a tota la citricultura espanyola en poc temps. “Són deplorables els 12 vots en contra del PSOE contra el País Valencià enfront dels 15 a favor. El PSOE ha d’aclarir què té contra els valencians i els seus interessos”, ha assenyalat Mulet.

El portaveu de Compromís ha recordat com no existia en la Península abans de 2009 aquesta plaga, que va accedir via la importació de cítricos de Suadàfrica  sense que els controls estatals en els ports la detectaren. Aquest control d’entrada en frontera és competència estatal, ja que la inspecció fitopatológica en l’Estat espannyol correspon al Ministeri d’Agricultura que va fallar una vegada més. “Aquest desinterès dels nostres ministres i comissaris europeus pel que ocorre en territori valencià i la seua economia ens han portat una vegada més a una situació límit i molt delicada, que està provocant serioses pèrdues en un sector ja molt afectat per l’arribada de cítrics de tercers països amb els quals competeixen en desigualtat, en estar aquests tractats amb productes químics prohibits a Europa i que, malgrat tot, són comercialitzats, afonant la producció comunitària”, ha indicat. 

Des de Compromís recorden com les peticions de la Conselleria d’Agricultura de mesures urgents per a aquest problema després de la prohibició en els mercats europeus de plaguicides que eren efectius en el seu control, han rebut el silenci per resposta i com no va ser fins a febrer d’enguany quan el Ministeri va autoritzar la solta massiva del parasitoide Anagyrus aberiae, que s’ha demostrat eficaç amb la lluita contra aquesta plaga.

Així, la moció reclama a més, davant la virulència que està demostrant, una major dotació econòmica per a la sanitat vegetal, establir un pressupost per a ajudar als perjudicats per aquesta plaga i per a mantenir i construir insectaris per a criar l’Anagyrus parasitoide que combat la plaga i el seu posterior solta massiva per totas les zones afectades pel Delottococcus aberiae, així com subvencionar la compra per al parany massiu amb feromones. 

Finalment exigeix als partits que configuren el Govern “que exercisquen la necessària pressió per a l’augment del control en els ports i aeroports, de productes hortofructícoles tant en els estatals com en els europeus, principalment el de Rotterdam, pel qual entren els majors volums de cítrics sud-africans”.

Intens treball de la Conselleria

Mulet ha recordat els anys d’investigació de la Conselleria d’Agricultura per a trobar un tractament eficaç contra la plaga abans que es prohibiren els tractaments químics que hui Europa menysprea. “Va ser el Govern del Botànic qui es va arromangar amb aquesta qüestió. El PP no va fer res en aqueixos anys i el Ministeri no va accedir a una pròrroga per a poder utilitzar els tractaments químics aquesta temporada. Necessitem més mitjans dels disponibles, per això sol·licitem que aproven destinar a la nostra Conselleria una partida de dotze milions d’euros per a construir nous insectaris per a la reproducció i cria del parasitoide i per a efectuar la solta massiva d’aquest, juntament amb la col·laboració del sector i ajudar als afectats en el combat de la citada plaga. Així mateix, els reiterem, malgrat el vot en contra de hui del PSOE al Senat, de la necessitat que autoritzen els serveis al seu càrrec de la solta massiva del parasitoide per a lluitar contra el Cotonet de les Valls”, ha demanat Mulet.

https://www.senado.es/web/expedientdocblobservlet?legis=14&aneu=42259