El senador Carles Mulet va demanar explicacions a Luis Planas per la falta d’una política per a lluitar contra el cotonet de Sud-àfrica, sense obtenir resposta

València, 22 de juny de 2020

El senador de Compromís, Carles Mulet, ha responsabilitzat al ministre d’Agricultura, Luís Planas, de “desentendre’s” del problema del cotonet de les Valls (Delottococcus aberiae), o de Sud-àfrica, que afecta els cítrics (taronges i mandariners) en determinades zones productores de la Plana. “Com a nombroses organitzacions ens preocupa aquesta qüestió fitosanitària i és constatable l’arribada d’aquesta plaga que va ser detectada i procedeix de Sud-àfrica i que danya als arbres i els seus fruits, la qual cosa afecta la comercialització i pot provocar problemes de quarantenes, per això ens estranya el silenci del ministre davant una petició d’utilització de parasitoides durant la present campanya”, ha lamentat Mulet.

La lluita contra aquesta plaga va ser atacada per la Conselleria amb la petició d’utilització d’un parasitoide depredador que va llançar excel·lents resultats en la Vall d’Uixó, evitant la utilització de fitosanitaris. “Enguany estava pendent l’autorització per a ampliar-la a cinc municipis, possibilitat que depenia del Ministeri, però ens han relatat que no han arribat els permisos a pesar que la petició es va formalitzar a l’abril de l’any passat, per la qual cosa la situació de Covid  no és excusa” ha afegit.

Aquesta situació i la impossibilitat afegida d’utilitzar substàncies actives com els clorpidifos i metil-clorpidifos, productes prohibits en diversos estats membres i en la cadena de comercialització, han agreujat el problema “ja que molts agricultors no saben com abordar davant la falta de fitosanitaris alternatius o no autorització en l’ús de parasitoides”. 

El senador de Compromís ha retret al ministre el seu silenci i les polítiques emanades des del seu departament que perjudiquen clarament els interessos valencians. “Malgrat fer gala dels seus antecedents valencians, el ministre Planas es comporta més com un ministre de Sud-àfrica que com un que hauria de vetlar per la nostra economia i cultius. No sols es desentén de les peticions raonades dels productors, bloqueja l’activació de la clàusula de salvaguarda per als cítrics i actua per a desmantellar els laboratoris valencians i la reagrupació i creació a Lugo d’un únic Laboratori Nacional de Referència en Sanitat Vegetal. Les respostes estan en la taula del Ministeri i es veu clarament quines són les seues prioritats”, ha conclòs el senador valencianista.

Compromís acusa al ministro de Agricultura de desentenderse del problema del ‘cotonet’ que afecta a la citricultura de la Plana 

El senador Carles Mulet pidió explicaciones a Luis Planas por la falta de una política para luchar contra el cotonet de Sudáfrica, sin obtener respuesta

València, 22 de junio de 2020

El senador de Compromís, Carles Mulet, ha responsabilizado al ministro de Agricultura, Luís Planas, de “desentenderse” del problema del cotonet de les Valls (Delottococcus aberiae), o de Sudáfrica, que afecta a los cítricos (naranjas y mandarinos) en determinadas zonas productoras de la Plana. “Como a numerosas organizaciones nos preocupa esta cuestión fitosanitaria y es constatable la llegada de esta plaga que fue detectada y procede de Sudáfrica y que daña a los árboles y sus frutos, lo que afecta a la comercialización y puede provocar problemas de cuarentenas, por eso nos extraña el silencio del ministro ante una petición de utilización de parasitoides durante la presente campaña”, ha lamentado Mulet.

La lucha contra esta plaga fue atacada por la Conselleria con la petición de utilización de un parasitoide depredador que arrojó excelentes resultados en la Vall d’uixó, evitando la utilización de fitosanitarios. “Este año estaba pendiente la autorización para ampliar a cinco municipios , posibilidad que dependía del Ministerio, pero nos han relatado que no han llegado los permisos a pesar que la petición se formalizó en abril del año pasado, por lo que la situación de Covid no es excusa” ha agregado.

Esta situación y la imposibilidad añadida de utilizar sustancias activas como los clorpidifos y metil-clorpidifos, productos prohibidos en varios estados miembros y en la cadena de comercialización, han agravado el problema “ya que muchos agricultores no saben como abordar ante la falta de fitosanitarios alternativos o no autorización en el uso de parasitoides”. El senador de Compromís ha reprochado al ministro su silencio y las políticas emanadas desde su departamento que perjudican claramente a los intereses valencianos. “A pesar de alardear de sus antecedentes valencianos, el ministro Planas se comporta más como un ministro de Sudáfrica que como uno que debería velar por nuestra economía y cultivos. No solo se desentiende de las peticiones razonadas de los productores, bloquea la activación de la cláusula de salvaguardia para los cítricos y actúa para desmantelar los laboratorios valencianos y la reagrupación y creación en Lugo de un único Laboratorio Nacional de Referencia en Sanidad VegetalLas respuestas están en la mesa del Ministerio y se ve claramente cuáles son sus prioridades”, ha concluido el senador valencianista.