La coalició demana avançar en un sistema democràtic i transparent d’elecció del Cap d’Estat, acabar amb les immunitats i millorar el finançament de les autonomies

Madrid, 18 setembre 2018

Compromís al Senat ha reclamat que la reforma de la Constitució “vinga de la mà del poder legislatiu i no de l’executiu i s’aborde amb menys frivolitat i de forma profunda“.

Segons ha assenyalat el portaveu de la coalició al Senat, Carles Mulet, “la reforma de la Constitució no aborda els 10.000 aforaments que s’estimen hi ha al nostre país i ha de començar la casa per la teulada, en concret amb l’art. 56.3 que atorga el privilegi màxim a la persona del Rei, que és inviolable i no està subjecta a responsabilitat“. Per al representant de Compromís “l’aforament no és un privilegi, ans al contrari i pot obligar a representants públics a haver d’anar al Suprem per nimietats” i ha retret que “s’obra el debat de la reforma de la Constitució des de l’Executiu a marge del Legislatiu de forma simplista amb els suposats privilegis però obviant la inviolabilitat i immunitat de la Prefectura de l’Estat“.

La coalició ha insistit hui en la necessitat d’abordar constitucionalment el sistema de finançament autonòmic, perquè les autonomies més perjudicades deixen de suportar situacions de infrafinançament i greuge respecte altres autonomies i la mitjana estatal d’inversió per habitant. “Això és molt més important que eliminar els aforaments de diputats i senadors. Mesura que està bé, però ho és molt més que el Cap d’Estat siga elegit democràticament i deixe de tindre privilegis, que es tracte als ciutadans solidàriament i es donen respostes als problemes que ha evidenciat l’actual model territorial. Parlem de reformes més profundes, de dalt a baix i no de retocs o anuncis i titulars estètics que per a res canvien la realitat de les persones, per a les que demanem serietat i referèndums i no reformes exprés del text via telefònica com la que van fer PP i PSOE amb nocturnitat“, ha conclòs.

Compromís reclama una reforma amplia de la CE que alcance la inviolabilidad del rey y la financiación autonómica

La coalición pide avanzar en un sistema democrático y transparente de elección del Jefe de Estado, acabar con las inmunidades y mejorar la financiación de las autonomías

Madrid, 18 de septiembre de 2018

Compromís en el Senado ha reclamado que la reforma de la Constitución “venga de la mano del poder legislativo y no del ejecutivo y se aborde con menos frivolidad y de forma profunda”.

Según ha señalado el portavoz de la coalición en el Senado, Carles Mulet, “la reforma de la Constitución no aborda los 10.000 aforamientos que se estiman hay en nuestro país y debe de empezar la casa por el tejado, en concreto con el art. 56.3 que otorga el privilegio máximo a la persona del Rey, que es inviolable y no está sujeta a responsabilidad”. Para representante de Compromís “el aforo no es un privilegio, más bien al contrario y puede obligar a representantes públicos a tener que ir al Supremo por nimiedades” y ha reprochado que “se abra el debate de la reforma de la Constitución desde el Ejecutivo al margen del Legislativo de forma simplista con los supuestos privilegios pero obviando la inviolabilidad e inmunidad de la Jefatura del Estado”.

La coalición ha insistido hoy en la necesidad de abordar constitucionalmente el sistema de financiación autonómico, para que las autonomías más perjudicadas dejen de soportar situaciones de infrafinanciación y agravio respecto otras autonomías y la media estatal de inversión por habitante. “Esto es mucho más importante que eliminar los aforamientos de diputados y senadores. Medida que está bien, pero lo es mucho más que el Jefe de Estado sea elegido democráticamente y deje de tener privilegios, que se trate a los ciudadanos solidariamente y se den respuestas a los problemas que ha evidenciado el actual modelo territorial. Hablamos de reformas más profundas, de arriba abajo y no de retoques o anuncios y titulares estéticos que para nada cambian la realidad de las personas, para las que pedimos seriedad y referéndums y no reformas exprés del texto vía telefónica como la que hicieron PP y PSOE con nocturnidad”, ha concluido.