La coalició recorda que gran part de la muralla exterior del conjunt històric-artístic està fonamentada sobre la pròpia roca del penya-segat

Madrid, 23 d’agost de 2018

El senador de Compromís, Jordi Navarrete, ha reclamat hui a la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i la Marque emeta un informe sobre la situació del penya-segat de Peníscola i la seua estabilitat, per conèixer si les pedres de la zona coneguda com el ‘pas de la girafa’poden suposar un perill per a la integritat de la muralla exterior del conjunt històric-artístic. Així mateix ha reclamat l’opinió del departament que corresponga del Ministeri de Cultura.

Han estat aficionats locals a la fotografia i als esports nàutics que han alertat del deteriorament dels penya-segats orientals de la part posterior del castell de Peníscola. El conegut com pas de la girafaes caracteritza per ser unes lloses acoblades poc consistents que podrien cedir en propers temporals. “Ja que podria tractar-se d’una zona de domini públic, competència de Costes, la coalició li ha reclamat per escrit un informe i ha registrat diverses preguntes al Govern perquè el possible ensorrament no supose cap perill per als visitants de la zona ni per a la estabilitat del propi recinte emmurallat“, ha assenyalat Navarrete.

Compromís ha ressaltat la importància històrica, arquitectònica, turística del casc antic de la ciutat de Peníscola, situat sobre una xicoteta peninsula, amb la muralla exterior del castell recolzada en gran part sobre un impressionant penya-segat. Peníscola té el seu castell protegit com a Monument Històric Artístic Nacional des de 1931 i posteriorment en normativa de 1949 i del Consell de Ministres de 1972, pel qual es va declarar conjunt històric-artístic a la ciutat de Peníscola.

La tutela d’aquest conjunt va quedar sota la protecció de l’Estat a través de la Direcció General de Belles Arts, pel Ministeri d’Educació i Ciència “pel que entenem una actuació en aquestes muralles podrien perfectament tindre la qualificació d’interès general, per considerar-se necessàries per a la protecció, defensa, conservació i ús del domini públic marítim-terrestre i en coordinació pels seus valors patrimonials amb el Ministeri de Transició Ecològica i la comunitat autònoma“.

Peníscola va albergar les ordres militars de Templers i Montesa i el seu castell-palau va ser residència durant llargs anys de la cort papal de Benet XIII. Les muralles, tenen els seus carreus fonamentats en la mateixa roca. La coalició ha reclamat hui al Govern la informació que es trobe en els diferents ministeris sobre l’estat del citat penya-segat, si hi ha informes sobre això i sobre les accions a realitzar per preservar l’estructura sobre la qual s’assenta el nucli antic de la localitat.

23082018 Solicitud d’informe Penyasegat Peniscola 23082018 Pregunta Penyasegat Peniscola

Compromís pide a Costas y Cultura que realicen un informe sobre la situación del acantilado de Peñíscola y su estabilidad

La coalición recuerda que gran parte de la muralla exterior del conjunto histórico-artístico está cimentada sobre la propia roca del acantilado

Madrid, 23 de agosto de 2018

El senador de Compromís, Jordi Navarrete, ha reclamado hoy a la Dirección General de Sostenibilidad de la Costa y el Mar que emita un informe sobre la situación del acantilado de Peñíscola y su estabilidad, para conocer si las piedras de la zona conocida como el ‘pas de lagirafa’pueden suponer un peligro para la integridad de la muralla exterior del conjunto histórico-artístico. Asimismo ha reclamado la opinión del departamento correspondiente del Ministerio de Cultura.

Han sido aficionados locales a la fotografía y a los deportes náuticos quienes han alertado del deterioro de los acantilados orientales de la parte posterior del castillo de Peñíscola. El conocido como pas de lagirafa se caracteriza por unas losas acopladas poco consistentes que podrían ceder en próximos temporales. “Ya que podría tratarse de una zona de dominio público, competencia de Costas, la coalición le ha reclamado por escrito un informe y ha registrado varias preguntas al Gobierno para que el posible derrumbe no suponga ningún peligro para los visitantes de la zona ni para la estabilidad del propio recinto amurallado”, ha señalado Navarrete.

Compromís ha resaltado la importancia histórica, arquitectónica, turística  del casco antiguo de la ciudad de Peñiscola, situado sobre una pequeña península cuya muralla exterior del castillo esta apoyada en gran parte sobre un impresionante acantilado. Peñíscola tiene el Castillo protegido como Monumento Histórico Artístico Nacional desde 1931 y posteriormente en normativa de 1949 y del Consejo de Ministros de 1972, por el que se declaró conjunto histórico-artístico a la ciudad de Peñiscola.

La tutela de este conjunto quedó bajo la protección del Estado a través de la Dirección General de Bellas Artes, por el Ministerio de Educación y Ciencia “por lo que entendemos una actuación en estas murallas podrían perfectamente tener la calificación de interés general, por considerarse necesarias para la protección, defensa, conservación y uso del dominio público marítimo-terrestre y en coordinación por sus valores patrimoniales con el Ministerio de Transición Ecológica y la comunidad autónoma”.

Peñíscola albergó las órdenes militares de Templarios y Montesa y su castillo-palacio fue residencia durante largos años de la corte papal de Benedicto XIII. Las murallas, tiene sus sillares cimentados en la misma roca. La coalición ha reclamado hoy al Gobierno información obrante en los distintos ministerios sobre el estado del citado acantilado, si existen informes al respecto y sobre las acciones a realizar para preservar la estructura sobre la que se asienta el casco antiguo de la localidad.

ESTE ERA EL ESTADO AÑO 2000

http://www.balaguer-vicen.es/project/restauracion-del-castillo-de-peniscola-fortificaciones-del-este-2000/

EN LA ACTUALIDAD

http://senat.compromis.net/files/2018/08/acantilatspeniscola.jpg