El Gobierno admite que los PGE2018 aprobados por PP, PSOE y C’s no incluyen fondos para su construcción. Compromís defendió en solitario enmiendas para el futuro Parador de Turismo que ha vivido ya derrumbes

Madrid, 10 de agosto de 2018

El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha exigido al Gobierno que “ponga en valor el patrimonio y la calidad turística de la comarca de Els Ports a través del impulso a las obras de construcción del Parador de Turismo de Morella”, prácticamente paralizadas desde 2012. Esta misma semana el propio Gobierno ha admitido a la coalición que los presupuestos generales de 2018 –que contaron con los votos de PP, PSOE y Ciudadanos- no han dispuesto fondos para este proyecto, a pesar de la enmienda de Compromís que fue rechazada por estas tres fuerzas.

Por otro lado la coalición valenciana ha pedido al nuevo Gobierno que “sea sensible con el patrimonio, los materiales y la historia que atesora el patrimonio morellano y replantee el proyecto con el máximo respeto hacia el patrimonio del Real convento de Sant Francesc y las Agustinas”. Los trabajos fueron adjudicados por Turespaña, organismo adscrito al Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital en 2009, hará dos lustros el próximo año. Las obras siguen a la espera del estudio arqueológico y por solucionar quien ejecutará los trabajos, tras la renuncia de la adjudicataria Sacyr, que ejecutó inversiones en el túnel de la futura instalación turística. En el presente año se han ejecutado obras de emergencia como consecuencia de los derrumbes en la cara Este de la muralla.

Los autores y estudiosos del tema coinciden al considerar este BIC como el más paradigmático y mejor conservado en su género de toda la antigua Corona de Aragón. Aunque ha sufrido importantes mutilaciones y vejaciones, mantiene su reconocida autenticidad, conservando aún la estructura primera de su configuración: atrio, portería, iglesia, claustro, refectorio, sala capitular con las pinturas de “la danza de la muerte”, donde puede leerse su historia, lo cual supone un privilegio poco frecuente.

Pedimos además el máximo respeto por la historia, que no se utilicen materiales ajenos a los métodos arquitectónicos de la zona como es el granito, sin uso ni presencia conocida en la zona, cuestiones que arquitectos especialistas de la Asociación para la Recuperación de Centros Históricos de España (Archival) constataron en el proyecto inicial. Esperamos que este parón forzado haya servido para recapacitar y mejorar el proyecto”, ha agregado el senador Mulet.

El portavoz de Compromís en el Senado ha recordado que “ya reclamamos en su momento que se tomaran medidas para evitar cualquier intento de reconstrucción que falseara el conjunto arquitectónico, procurándose su conservación y consolidación, limitándose a restaurar aquello que fuera absolutamente indispensable”.

El senador ha considerado necesarios todos los controles arqueológicos, pero ha lamentado que “el PP no se haya tomado en serio en estos años el impulso que esta obra merece, ya que supondrá un revulsivo para la comarca, la desestacionalización turística y la creación de oportunidades en el interior” y ha lamentado el escaso interés inversor de los distintos gobiernos del Estado, ya sean del PP o del PSOE, por este territorio.

Compromís reclama al Govern un decidit suport al Parador de Morella i que replantegen el projecte amb el màxim respecte patrimonial

El Govern admet que els PGE2018 aprovats per PP, PSOE i Ciutadans no inclouen fons per a la seua construcció. Compromís va defensar en solitari esmenes per al futur Parador de Turisme que ha viscut ja ensorraments

Madrid, 10 d’agost 2018

El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha exigit al Govern que “pose en valor el patrimoni i la qualitat turística de la comarca dels Ports a través de l’impuls a les obres de construcció del Parador de Turisme de Morella“, pràcticament paralitzades des 2012. Aquesta mateixa setmana el propi Govern ha admès a la coalició que els pressupostos generals de 2018 -que van comptar amb els vots de PP, PSOE i Ciutadans- no han disposat fons per a aquest projecte, tot i l’esmena de Compromís que va ser rebutjada per aquestes tres forces.

D’altra banda la coalició valenciana ha demanat al nou Govern que “siga sensible amb el patrimoni, els materials i la història que atresora el patrimoni morellà i replantege el projecte amb el màxim respecte cap al patrimoni del Reial convent de Sant Francesc i les Agustines” . Els treballs van ser adjudicats per Turespaña, organisme adscrit al Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital a 2009, farà dos lustres el proper any. Les obres segueixen a l’espera de l’estudi arqueològic i per solucionar qui executarà els treballs, després de la renúncia de l’adjudicatària Sacyr, que va executar inversions al túnel de la futura instal·lació turística. En el present any s’han executat obres d’emergència com a conseqüència dels ensorraments a la cara Est de la muralla.

Els autors i estudiosos del tema coincideixen en considerar aquest BIC com el més paradigmàtic i millor conservat en el seu gènere de tota l’antiga Corona d’Aragó. Encara que ha patit importants mutilacions i vexacions, manté la seua reconeguda autenticitat, conservant encara l’estructura primera de la seua configuració: atri, porteria, església, claustre, refectori, sala capitular amb les pintures de “la dansa de la mort”, on pot llegir-se la seua història, la qual cosa suposa un privilegi poc freqüent.

Demanem a més el màxim respecte per la història, que no s’utilitzen materials aliens als mètodes arquitectònics de la zona com és el granit, sense ús ni presència coneguda a la zona, qüestions que arquitectes especialistes de l’Associació per a la Recuperació de Centres Històrics d’Espanya (Archival) van constatar en el projecte inicial. Esperem que aquesta aturada forçat haja servit per reflexionar i millorar el projecte“, ha afegit el senador Mulet.

El portaveu de Compromís al Senat ha recordat que “ja vam reclamar en el seu moment que es prengueren mesures per evitar qualsevol intent de reconstrucció que falsegés el conjunt arquitectònic, procurant-ne la conservació i consolidació, limitant-se a restaurar allò que fora absolutament indispensable“.

El senador ha considerat necessaris tots els controls arqueològics, però ha lamentat que “el PP no s’haja pres seriosament en aquests anys l’impuls que aquesta obra mereix, ja que suposarà un revulsiu per a la comarca, la desestacionalització turística i la creació d’oportunitats a l’interior” i ha lamentat l’escàs interès inversor dels diferents governs de l’Estat, ja siguen del PP o del PSOE, per aquest territori.