img_0227 img_0210 img_0219 img_0213Compromís peleará en Madrid por el Corredor Mediterráneo al constatar los olvidos hacia las necesidades valencianas

 

Los senadores de la coalición se reunieron ayer con el Secretario Autonómico de Obras Públicas y Vertebración del Territorio para conocer de primera mano el documento enviado a la UE que condenaría a València a convertirse en el futuro semáforo ferroviario de Europa

 

Castelló, 1 de octubre de 2016

 

La situación de la red ferroviaria valenciana y la anómala situación en la que queda la planificación del corredor mediterráneo tras la mala gestión del Ministerio de Fomento, preocupa a los representantes de Compromís. Los senadores de la coalición, Jordi Navarrete y Carles Mulet, se entrevistaron ayer con el Secretario Autonómico de Vivienda, Obras Públicas y Vertebración del Territorio, Josep Vicent Boira, para analizar el problema creado por la no aparición de las obras en el nodo urbano de Valencia dentro del documento de análisis (Study on Mediterranean TEN-T Core Network Corridor) de las actuaciones pendientes a desarrollar dentro del corredor transeuropeo del Mediterráneo.

 

Boira explicó a los senadores que no aparecen las actuaciones de reordenación de la red ferroviaria de Valencia comprometidas y firmadas por los representantes del Ministerio de Fomento en 2003, cuando en cambio sí constan obras en Madrid (corredor central) u otras que se cargan al nodo urbano de Valencia pero que son realmente en Vandellós, Sevilla o Castellbisbal. “Hay un olvido total hacia Valencia, que tiene una planificación actual post-riada de 1957, insostenible y que generará problemas de toda clase en el futuro desarrollo del Corredor si no se corrigen”, ha señalado el senador territorial, Carles Mulet. Compromís ha reclamado ya la comparecencia de las autoridades del Ministerio de Fomento para conocer los motivos por los que se ocultan al Ayuntamiento informes de Adif ya realizados y pagados que precisa para la planificación de la ciudad de València. “Hemos visto como ciudades como Marsella, Lión, Turín o Barcelona cuentan con un calendario claro de inversiones a largo plazo para acabar convirtiendo sus ciudades y estaciones en competitivas y como no se hace ninguna referencia a la ciudad de València. No estamos ni en el papel oficial”, ha reprochado Mulet.

 

Los senadores han podido comprobar que “de perpetuarse la situación actual nos convertiremos en el semáforo ferroviario de Europa, pues la reordenación sigue estando pendiente, son necesarias apuestas claras que debe pagar el Ministerio de cara a permitir un correcto movimiento de personas y mercancías y Serreria y la ciudad deben estar adaptadas, ya que se halla congestionada y saturada al 80%”, ha agregado Mulet.

 

Por otro lado el nivel de inversión real (aquel efectivamente liquidado) es mucho menor que el que anuncia el Ministerio, -supuestamente próximo a los 6.000 millones de euros- y que existen tramos de la envergadura de Castelló-Tarragona sobre los que no se ha movido una piedra “por lo que es falaz señalar que todos los tramos del corredor están en marcha o que el coste será de 50.000 millones de euros, cuando se presupuestaron obras de AVE carísimas y que serán rechazadas por inviables. Por poner un ejemplo, los expertos calculan que en el País Valenciano tan solo se habrá ejecutado un 35% de lo presupuestado”.

 

Los senadores Carles Mulet y Jordi Navarrete van a preguntar a las autoridades de Fomento “por qué se está condenando a València a tener una estación y red del siglo pasado”. También solicitarán las comparecencias del ministro Rafael Catalá, responsables de Adif “para que aclaren cómo se han priorizado estas obras y el borrado de las actuaciones pendientes en València”.

 

Compromís confía en que tanto el coordinador europeo del Corredor Mediterráneo, como las autoridades españolas rectifiquen este agravio hacia los valencianos en el marco de las jornadas europeas que arrancan el lunes “ya que de lo contrario, València será un problema europeo y no queremos ser un problema, sino una autonomía dinámica, exportadora, adaptada y útil”, ha concluido el senador territorial.

 

 

Compromís lluitarà a Madrid pel Corredor Mediterrani en constatar els oblits cap a les necessitats valencianes

Els senadors de la coalició es van reunir ahir amb el secretari autonòmic d’Obres Públiques i Vertebració del Territori per conèixer de primera mà el document enviat a la UE que condemnaria a València a convertir-se en el futur semàfor ferroviari d’Europa

Castelló, 1 octubre 2016

La situació de la xarxa ferroviària valenciana i l’anòmala situació en què queda la planificació del corredor mediterrani després de la mala gestió del Ministeri de Foment, preocupa els representants de Compromís. Els senadors de la coalició, Jordi Navarrete i Carles Mulet, es van entrevistar ahir amb el secretari autonòmic d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, per analitzar el problema creat per la no aparició de les obres en el node urbà de València dins del document d’anàlisi (Study on Mediterranean TEN-T Core Network Corridor) de les actuacions pendents a desenvolupar dins del corredor transeuropeu de la Mediterrània.

Boira va explicar als senadors que no apareixen les actuacions de reordenació de la xarxa ferroviària de València compromeses i signades pels representants del Ministeri de Foment en 2003, quan en canvi sí consten obres a Madrid (corredor central) o altres que es carreguen al node urbà de València però que són realment a Vandellòs, Sevilla o Castellbisbal. “Hi ha un oblit total cap a València, que té una planificació actual post-riuada de 1957, insostenible i que generarà problemes de tota classe en el futur desenvolupament del Corredor si no es corregeixen“, ha assenyalat el senador territorial, Carles Mulet. Compromís ha reclamat ja la compareixença de les autoritats del Ministeri de Foment per conèixer els motius pels quals s’oculten a l’Ajuntament informes d’Adif ja realitzats i pagats que son necessaris per a la planificació de la ciutat de València. “Hem vist com a ciutats com Marsella, Lió, Torí o Barcelona compten amb un calendari clar d’inversions a llarg termini per acabar convertint les seves ciutats i estacions en competitives i com no es fa cap referència a la ciutat de València. No estem ni en el paper oficial“, ha retret Mulet.

Els senadors han pogut comprovar que “de perpetuar la situació actual ens convertirem en el semàfor ferroviari d’Europa, ja que la reordenació segueix estant pendent, són necessàries apostes clares que ha de pagar el Ministeri de cara a permetre un correcte moviment de persones i mercaderies i Serreria i la ciutat han d’estar adaptades, ja que es troba congestionada i saturada al 80%“, ha assegurat Mulet.

D’altra banda el nivell d’inversió real (aquell efectivament liquidat) és molt menor que el que anuncia el Ministeri, -suposadament pròxim als 6.000 milions d’euros- i que hi ha trams de l’envergadura de Castelló-Tarragona sobre els quals no s’ha mogut una pedra “pel que és fal·laç assenyalar que tots els trams del corredor estan en marxa o que el cost serà de 50.000 milions d’euros, quan es van pressupostar obres d’AVE caríssimes i que seran rebutjades per inviables. Per posar un exemple, els experts calculen que al País Valencià tan sols s’haurà executat un 35% d’allò pressupostat“.

Els senadors Carles Mulet i Jordi Navarrete van a preguntar a les autoritats de Foment “per què s’està condemnant a València a tenir una estació i xarxa del segle passat”. També sol·licitaran les compareixences del ministre Rafael Catalá, responsables d’Adif “perquè aclarisquen com s’han prioritzat aquestes obres i l’esborrat de les actuacions pendents a València“.

Compromís confia que, tant el coordinador europeu del Corredor Mediterrani, com les autoritats espanyoles rectifiquen aquest greuge cap als valencians en el marc de les jornades europees que arrenquen dilluns “ja que en cas contrari, València serà un problema europeu i no volem ser un problema, sinó una autonomia dinàmica, exportadora, adaptada i útil“, ha conclòs el senador territorial.