Carles Mulet: “No s’entén que les petites elèctriques s’hagin de mesurar amb la mateixa vara que les grans”

Compromís plantejarà al Senat tan aviat arrenque la pròxima legislatura una iniciativa de cara a aconseguir canvis normatius en l’estatus de les xicotetes companyies de distribució d’electricitat municipal o de cooperatives com en el cas de la pública de Costur, que han de seguir un esquema de funcionament dirigit i pensat per i per a les grans empreses del sector.

Elèctrica Costur SLU ingressa per retribucions per les activitats de transport i distribució uns 69.000 euros l’any, en concepte de peatges per la xarxa elèctrica. Elèctrica Costur SLU no compra i ven llum, sinó que és la propietària d’una xarxa (una autopista, com si diguerem) i cobra un peatge a qui ven la llum als usuaris perquè la llum passe per la seua xarxa (i per tant està obligada a mantenir-la en condicions òptimes). Amb 69.000 euros l’empresa ha d’afrontar una sèrie de despeses de gestió empresarial, de manteniment de la xarxa, de reparació d’avaries, etc.

Empreses com l’Elèctrica de Costur, al marge de la gestió que haja tingut en els últims anys, han suportat en un únic exercici actuacions com un canvi de comptadors, quan la normativa permetia fer-ho per fases fins al 2018. A l’hora de beneficiar-se de les retribucions definitives per la seua activitat, a empreses com la d’aquest municipi castellonenc se les inclou en trams al costat de companyies dimensionades amb molts milers més d’abonats i observen com són les grans companyies les que semblen decidir quins barems ha d’aplicar l’Estat via Comissió Nacional dels Mercats i la Competència o el Consell Consultiu d’Electricitat.

En el present any l’empresa s’ha d’enfrontar a aquestes alçades de l’exercici a una indefinició sobre les retribucions, a l’haver-se recurrit l’Ordre per la qual es determinen els peatges d’accés d’energia elèctrica per a aquest any, el que complica una correcte tractament comptable de seua situació, com els exigeix la llei, pel que veiem necessari per una part que es considere l’especial situació d’aquestes empreses vinculades a zones rurals, que presten serveis en zones complicades i que es tinga en compte la dimensió de les mateixes a la hora d’establir barems, imposar-los obligacions, burocràcia i beneficis“, ha assenyalat Mulet.

Així, Compromís advocarà per dotar d’una major seguretat i estabilitat a aquestes xicotetes empreses, d’interès en municipis menuts de la nostra autonomia, “establint factors que les beneficien per tractar-se d’empreses reduïdes, habitualment lligades a cooperatives i pobles que formen part d’economies rurals i que no han de ser tractades amb el mateix criteri que les grans i revisar els avantatges i privilegis que tenen les totpoderoses, que actuen com si de monopolis es tractara“, ha conclòs.


Compromís planteará una iniciativa en el Senado para acabar con los privilegios de las grandes eléctricas y favorecer las pequeñas compañías locales

 

Carles Mulet: “No se entiende que las pequeñas eléctricas deban medirse con el mismo rasero que las grandes”

 

Castelló, 1 de junio de 2017

 

Compromís planteará en el Senado tan pronto arranque la próxima legislatura una iniciativa de cara a conseguir cambios normativos en el estatus de las pequeñas compañías de distribución de electricidad municipal o de cooperativas como en el caso de la pública de Costur, que deben seguir un esquema de funcionamiento dirigido y pensado por y para las grandes empresas del sector.

 

Eléctrica Costur SLU ingresa por retribuciones por las actividades de transporte y distribución unos 69.000 euros al año, en concepto de peajes por la red eléctrica. Eléctrica Costur SLU no compra y vende luz, sino que es la propietaria de una red (una autopista, como si dijera) y cobra un peaje a quien vende la luz a los usuarios para que la luz pase por su red (y por lo tanto está obligada a mantenerla en condiciones óptimas). Con 69.000 euros la empresa debe hacer frente a una serie de gastos de gestión empresarial, de mantenimiento de la red, de reparación de averías, etc.

 

Empresas como la Eléctrica de Costur, al margen de la gestión que hayan tenido en los últimos años, han soportado en un único ejercicio actuaciones como un cambio de contadores, cuando la normativa permitía hacerlo por fases hasta el 2018. A la hora de beneficiarse de las retribuciones definitivas por su actividad, a empresas como la de este municipio castellonense se las incluye en tramos junto a compañías dimensionadas con muchos miles más de abonados y observan como son las grandes compañías las que parecen decidir qué baremos debe aplicar el Estado vía Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia o Consejo Consultivo de Electricidad.

 

En el presente año la empresa debe enfrentarse a estas alturas del ejercicio a una indefinición sobre las retribuciones, al haberse recurrido la Orden por la que se determinan los peajes de acceso de energía eléctrica para este año, lo que complica un correcto tratamiento contable de su situación, como les exige la ley, por lo que vemos necesario por una parte que se considere la especial situación de estas empresas vinculadas a zonas rurales, que prestan servicios en zonas complicadas y que se tenga en cuenta la dimensión de las mismas a la hora de establecer baremos, imponerles obligaciones, burocracia y beneficios”, ha señalado Mulet.

 

Así, Compromís abogará por dotar de una mayor seguridad y estabilidad a estas pequeñas empresas, de interés en municipios pequeños de nuestra autonomía, “estableciendo factores que las beneficien por tratarse de empresas reducidas, habitualmente ligadas a cooperativas y pueblos que forman parte de economías rurales y que no deben ser tratadas con el mismo criterio que las grandes y revisar las ventajas y privilegios que tienen las todopoderosas, que actúan como si de monopolios se tratara”, ha concluido.