La coalición valencianista señala que la decisión de Felipe V eliminó la soberanía de los diferentes reinos y la normativa constitucional vigente, lo que ha tenido y tiene todavía “negativas repercusiones para nuestro pueblo” que hay que actualizar

Madrid, 29 de junio de 2020

El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ha pedido hoy, -fecha en la que se rememora que hace 313 años de la aprobación de los Decretos de Nueva Planta donde se abolían los fueros del Reino de València y del Reino de Aragón-, la derogación de esos textos ilegales promovidos por Felipe V de Castilla en 1707. El senador ha recordado que “más allá del simbolismo de derogar unos decretos que tuvieron importantísimas repercusiones económicas, culturales y sociales para los territorios asimilados por derecho de conquista, nos encontramos con una actuación totalmente ilegítima e injusta que borraba el régimen constitucional, el sistema legislativo y las instituciones de autogobierno, así como el derecho privado y el derecho público de ambos estados de la Corona de Aragón y que hay que corregir, puesto que sus consecuencias todavía nos afectan gravemente”. 

El decreto de abolición de los fueros de Aragón y de València, que derogaba todo el sistema constitucional de ambos reinos fue promulgado por Felipe V desde el Palacio del Buen Retiro de Madrid el 29 de junio de 1707 (Real Decreto de 29-VI-1707). Mulet ha reclamado “la actualización de los derechos históricos de los territorios afectados (Baleares, Cataluña, Aragón y el antiguo Reino de València); la derogación formal de los Decretos de Nova Planta y la recuperación de los derechos históricos de los territorios y de nuestra gente, que datan del siglo XIII”. 

Compromís ya pidió a través de una pregunta parlamentaria que fue vetada por la Mesa del Senado conocer si el Gobierno iba a instar en la Casa Real a pedir disculpas por los abusos del Decreto que promovieron  Borbones. “Para los valencianos, como reino autónomo con su legislación propia, al igual que por los aragoneses, catalanes y baleares, la llegada de Borbón fue un auténtico desastre. El ataque, persecución o eliminación directa de fueros, costumbres, o lengua propia, todavía lo arrastramos hoy en día”, recuerda Mulet, quien añade “a pesar de esto, ningún miembro de la funesta dinastía de Borbón ha pedido nunca disculpas en el pueblo valenciano por las barbaridades que comportaron en este reino histórico la aplicación del Decreto de Nueva Plana, por el incendio de villas y ciudades, ataques y persecuciones contra los fueros y costumbres propias”.

Compromís y Chunta  Aragonesista pediran en el Gobierno que derogue los Decretos de Nueva Planta y toda la normativa que se mantiene vigente que supuso abolir los fueros, derechos históricos y libertades de los territorios, que nunca han renunciado a los mismos. “Mientras algunos territorios han podido conservar sus privilegios, otros seguimos escaldados y somos tratados de forma casi colonial y viendo como normativa propia en desarrollo de nuestro Derecho Civil es recurrida al Constitucional por la nula voluntad del Gobierno de aceptar el clamor de numerosos territorios del Estado y ciudades valencianas, como las 481 de las 542 valencianas, que han dado un apoyo unànime al Derecho Civil y Foral valenciano”, concluye.

DECRET DE NOVA PLANTA /29 DE JUNY 1707

Compromís i Chunta demanen al Senat la derogació dels Decrets de Nova Planta i la devolució dels drets històrics afectats

La coalició valencianista assenyala que la decisió de Felip V va eliminar la sobirania dels diferents regnes i la normativa constitucional vigent, el que ha tingut i té encara “negatives repercussions pel nostre poble” que cal actualitzar

Madrid, 29 de juny de 2020

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha demanat hui, data en la que es rememora que fa 313 anys de l’aprovació dels Decrets de Nova Planta on s’abolien els furs del Regne de València i del Regne d’Aragó, la derogació d’aqueixos textos il·legals promoguts per Felip V de Castella al 1707. El senador ha recordat que “més enllà del simbolisme de derogar uns decrets que van tindre importantíssimes repercussions econòmiques, culturals i socials per als territoris assimilats per dret de conquesta, ens trobem amb una actuació totalment il·legítima i injusta que esborrava el règim constitucional, el sistema legislatiu i les institucions d’autogovern, així com el dret privat i el dret públic d’ambdós estats de la Corona d’Aragó i que cal corregir ja que les seues conseqüències encara ens afecten greument”. 

El decret d’abolició dels furs d’Aragó i de València, que derogava tot el sistema constitucional d’ambdós regnes fou promulgat per Felip V al Palacio del Buen Retiro de Madrid el 29 de juny de 1707 (Reial Decret de 29-VI-1707). Mulet ha reclamat “l’actualització dels drets històrics dels territoris afectats (Balears, Catalunya, Aragó i l’antic Regne de València); la derogació formal dels Decrets de Nova Planta i la recuperació dels drets històrics dels territoris i de la nostra gent, que daten del segle XIII”. 

Compromís ja va demanar a través d’una pregunta parlamentària que va ser vetada per la Mesa del Senat conèixer si el Govern anava a instar a la Casa Real a demanar disculpes pels abusos del Decret que van promoure els Borbons. “Per als valencians, com a regne autònom amb la seua legislació pròpia, al igual que pels aragonesos, catalans i balears, l’arribada dels Borbó va ser un autèntic desastre. L’atac, persecució o eliminació directa de furs, costums, o llengua pròpia, encara ho arrosseguem hui dia”, recorda Mulet, qui afegeix “malgrat açò, cap membre de la funesta dinastia dels Borbó ha demanat mai disculpes al poble valencià per les barbaritats que van comportar a aquest regne històric l’aplicació del Decret de Nova Plana, per l’incendi de viles i ciutats, atacs i persecucions contra els furs i costums pròpies”.

Compromís i Chunta Aragonesista demanaran al Govern que derogue els Decrets de Nova Planta i tota la normativa que es manté vigent que va suposar abolir els furs, drets històrics i llibertats dels territoris, que mai han renunciat als mateixos. “Mentre alguns territoris han pogut conservar els seus privilegis, altres seguim escaldats i som tractats de forma quasi colonial i veient com normativa pròpia en desenvolupament del nostre Dret Civil es recorreguda al Constitucional per la nul·la voluntat del Govern d’acceptar el clamor de nombrosos territoris de l’Estat i ciutats valencianes, com les 481 de les 542 valencianes, que han donat recolzament unànim a al Dret Civil i Foral valencià”, conclou.