Els trens de Mitjana distància que circulen pel Maestrat es refereixen a localitats com ‘Vinaroz’ o ‘Alcalá Ch’, malgrat assegurar recentment que “no tornaria a ocórrer” 

Madrid, 24 de gener de 2023

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, preguntarà al Govern si d’una vegada farà complir la normativa en el cas dels topònims, ja que una vegada més, “veiem com les institucions aproven denominacions oficials per als municipis i Renfe els retorna a períodes més casposos en els quals es van castellanitzar, demostrant que continua anant al seu aire passant per damunt de la legalitat i de qualsevol sensibilitat lingüística dels territoris pels quals transita”.

Per a Mulet aquesta nova demostració “és una nova provocació” i transpira la nul·la voluntat de l’Administració per fer complir la legalitat a qui siga que ordena programar els noms que apareixen als trens. “Ens van dir en respostes anteriors que no tornaria a ocórrer i que serien sensibles amb les formes no castellanes de l’Estat. Paraules novament buides”, ha dit.

Mulet ha recordat que “lamentablement veiem com les paraules del Govern tenen ben poc valor i s’obliden les promeses que realitzen de no tornar a utilitzar topònims no oficials, publicats en les publicacions oficials com a únics vàlids administrativament”, tal com recomanen la RAE o consta en el registre d’Entitats Locals, igual que ocorre amb Castelló de la Plana, Vila-real o València, per citar altres exemples. 

Per al senador “és igual que governe la dreta o tinguem el Govern més progressista de la història. Les sensibilitats, el respecte per les llengües i cultures de l’Estat no caben si no es troben en l’òptica castellana i és exasperant seguir amb les dinàmiques heretades del franquisme, quan les llengües estaven prohibides i el respecte per l’autòcton era nul. Hui dia els treballadors públics tenen suficients coneixements i programes informàtics i llocs de consulta com perquè aquestes coses ja no ocórreguen i és alguna cosa que ens agradaria veure com més prompte millor”.

TOPÓNIMOS

A pesar de las respuestas amables del Gobierno, Renfe sigue utilizando topónimos incorrectos que generan rechazo

Los trenes de Media Distancia que circulan en el Maestrat se refieren a la localidad como ‘Vinaroz’ o o ‘Alcalá Ch’, pese a asegurar recientemente que “no volvería a ocurrir

Madrid, 24 de enero de 2023

El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, preguntará al Gobierno si de una vez va a hacer cumplir la normativa en el caso de los topónimos, ya que una vez más, “vemos como las instituciones aprueban denominaciones oficiales para los municipios y Renfe los devuelve a períodos más casposos en los que se castellanizaron, demostrando que sigue yendo a su aire pasando por encima de la legalidad y de cualquier sensibilidad lingüística de los territorios por los que transita”.

Para Mulet esta nueva demostración “es una nueva provocación” y transpira la nula voluntad de la Administración por hacer cumplir la legalidad a quien sea que ordena programar los nombres que aparecen en los trenes. “Nos dijeron en respuestas anteriores que no volvería a ocurrir y que serían sensibles con las formas no castellanas del Estado. Palabras nuevamente vacías

Mulet ha recordado que “lamentablemente vemos como las palabras del Gobierno tienen bien poco valor y se olvidan las promesas que realizan de no volver a utilizar topónimos no oficiales, publicados en las publicaciones oficiales como únicos válidos administrativamente, tal y como recomiendan la RAE o consta en el registro de Entidades Locales, al igual que ocurre con Castelló de la Plana, Vila-real o València, por citar otros ejemplos. Para el senador “da igual que gobierne la derecha o tengamos el Gobierno más progresista de la historia. Las sensibilidades, el respeto por las lenguas y culturas del Estado no caben si no se encuentran en la óptica castellana y es exasperante seguir con las dinámicas heredadas del franquismo, cuando las lenguas estaban prohibidas y el respeto por lo autóctono era nulo. Hoy en día los trabajadores públicos tienen suficientes conocimientos y programas informáticos y lugares de consulta como para que estas cosas ya no ocurran y es algo que nos agradaría ver cuanto antes”.