La Ley aborda además los efectos de la Covid-19 sobre el transporte y tratará de modular y reducir los enormes desajustes entre zonas metropolitanas. Madrid ha recibido en 10 años 1.358 millones frente a 83 para el transporte metropolitano valenciano

Madrid, 2 de junio de 2020
El portavoz de Compromís, Carles Mulet y la senadora de Adelante Andalucía, Pilar González, han registrado en el Senado la Proposición de Ley de Financiación del Transporte Público Urbano y Metropolitano, que busca actualizar el derecho a la movilidad urbana en condiciones de calidad, eficiencia, sostenibilidad financiera y riguroso respeto a la protección física del medioambiente. 

Carles Mulet, promotor de la iniciativa, ha registrado un texto que fue consensuado por representantes de grandes ciudades, alcaldías del cambio y organizaciones representativas del sector de los transportes urbanos y metropolitanos y que se ha actualizado a la situación generada tras la pandemia originada por la Covid-19 que ha supuesto una reducción drástica en el número de viajeros respecto a los que se registraban antes de la declaración del estado de alarma. La ley es la base normativa para dotar de recursos al transporte público que le permita adoptar iniciativas estratégicas como aumentar la oferta, una mayor integración multimodal, nuevas políticas tarifarias o impulsar el salto digital y tecnológico del servicio. 

Mientras vemos como a nivel internacional se toman medidas de cara a mejorar la movilidad o la reducción de vehículos y contaminación, algunas autonomías como la valenciana se las desean para hacer políticas cuando sufren una evidente discriminación en las subvenciones estatales al transporte”, ha señalado el senador. “Así, mientras Madrid ha recibido en 10 años 1.358 millones el transporte metropolitano valenciano tan solo 83, sin que exista un criterio consensuado y objetivo para un trato igualitario y justo”, ha declarado Mulet.

Por su parte Giuseppe Grezzi, concejal de movilidad sostenible y espacio público del Ayuntamiento de València y presidente de la Empresa Municipal de Transportes (EMT), ha defendido que “las reformas en la movilidad que se están haciendo en València se hacen con el esfuerzo único del Ayuntamiento y por ello precisamos de un marco estable y justo, ya que ahora existen criterios muy partidistas y sin rigor, por lo que se precisa que esta ley sea una realidad, para fomentar el transporte sostenible en una situación de emergencia climática”.

La Ley prevé dotar de recursos a los servicios metropolitanos de transporte “que están dejados en cuanto a inversiones, lo que condena a miles de ciudadanos a utilizar el coche para venir a València. La gente quiere transporte de calidad y así utiliza menos los vehículos privados, como hemos visto en la ciudad de València con incrementos en el uso del transporte colectivo y la bicicleta, algo que no ocurre en otras ciudades”, ha abundado el edil. 

La coalición ha trasladado al Senado mociones para reclamar una mejora de la financiación tanto de Cercanías como del transporte colectivo. La moción ha sido avalada por los senadores y senadoras territoriales de la Izquierda Confederal, que representan a poblaciones con características y problemas de movilidad propios como Andalucía, Balears, València, Catalunya, Madrid y Navarra. “El transporte colectivo debe ser la principal apuesta medioambiental y de movilidad, por eso no cesaremos en nuestra voluntad por dignificarlo y financiarlo como merece y nos alegra haber recibido tantas muestras de sintonía en distintas formaciones del Senado”, ha concluido Mulet.

http://senat.compromis.net/files/2020/06/02062020-PL-transporte_reg_33579.pdf

COVID / TRANSPORT

Compromís i Adelante Andalucía registren Proposta Llei del Transport urbà que garanteix la mobilitat sostenible i el seu finançament en els PGE

La Llei aborda a més els efectes de la Covid-19 sobre el transport i tractarà de modular i reduir els enormes desajustos entre zones metropolitanes. Madrid ha rebut en 10 anys 1.358 milions enfront de 83 per al transport metropolità valencià

Madrid2 de junio de 2020
El portaveu de Compromís, Carles Mulet i la senadora d’Adelante Andalucía, Pilar González, han registrat al Senat la Proposició de Llei de Finançament del Transport Públic Urbà i Metropolità, que busca actualitzar el dret a la mobilitat urbana en condicions de qualitat, eficiència, sostenibilitat financera i rigorós respecte a la protecció física del medi ambient. 

Carles Mulet, promotor de la iniciativa, ha registrat un text que va ser consensuat per representants de grans ciutats, alcaldies del canvi i organitzacions representatives del sector dels transports urbans i metropolitans i que s’ha actualitzat a la situació generada després de la pandèmia originada per la Covid-19 que ha suposat una reducció dràstica en el nombre de viatgers respecte als que es registraven abans de la declaració de l’estat d’alarma. La llei és la base normativa per a dotar de recursos al transport públic que li permeta adoptar iniciatives estratègiques com augmentar l’oferta, una major integració multimodal, noves polítiques tarifàries o impulsar el salt digital i tecnològic del servei. 

Mentre veiem com a nivell internacional es prenen mesures de cara a millorar la mobilitat o la reducció de vehicles i contaminació, algunes autonomies com la valenciana li les desitgen per a fer polítiques quan pateixen una evident discriminació en les subvencions estatals al transport”, ha assenyalat el senador. “Així, mentre Madrid ha rebut en 10 anys 1.358 milions el transport metropolità valencià tan sols 83, sense que existisca un criteri consensuat i objectiu per a un tracte igualitari i just”, ha declarat Mulet.

Per la seua part Giuseppe Grezzi, regidor de mobilitat sostenible i espai públic de l’Ajuntament de València i president de l’Empresa Municipal de Transports (EMT), ha defensat que “les reformes en la mobilitat que s’estan fent a València es fan amb l’esforç únic de l’Ajuntament i per això precisem d’un marc estable i just, ja que ara existeixen criteris molt partidistes i sense rigor, per la qual cosa es precisa que aquesta llei siga una realitat, per a fomentar el transport sostenible en una situació d’emergència climàtica”.

La Llei preveu dotar de recursos als serveis metropolitans de transport “que estan deixats en quant a inversions, la qual cosa condemna a milers de ciutadans a utilitzar el cotxe per a venir a València. La gent vol transporte de qualitat i així utilitza menys els vehicles privats, com hem vist a la ciutat de València amb increments en l’ús del transport col·lectiu i la bicicleta, cosa que no ocorre en altres ciutats”, ha afegit el regidor. 

La coalició ha traslladat al Senat mocions per a reclamar una millora del finançament tant de Rodalies com del transport col·lectiu. La moció ha estat avalada pels senadors i senadores territorials de l’Esquerra Confederal, que representen a poblacions amb característiques i problemes de mobilitat propis com Andalusia, Balears, València, Catalunya, Madrid i Navarra. “El transport col·lectiu ha de ser la principal aposta mediambiental i de mobilitat, per això no cessarem en la nostra voluntat per dignificar-ho i finançar-ho com mereix i ens alegra haver rebut tantes mostres de sintonia en diferents formacions del Senat”, ha conclòs Mulet.

http://senat.compromis.net/files/2020/06/02062020-PL-transporte_reg_33579.pdf