Carles Mulet: “Exigim un respecte a la Guàrdia Civil cap als valencianoparlants. Ens és igual que no el parlen, però demanem que no es maltracte a ningú i se sancione a qui ho faça”

València, 28 de març de 2020

El Govern ha assenyalat en una resposta al portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet que, en l’àmbit de la Guàrdia Civil, “tota actuació que supose discriminació o assetjament per raó de llengua suposa una infracció molt greu” prevista en la Llei orgànica 12/2007, de 22 d’octubre, del Règim Disciplinari de la Guàrdia Civil. Mulet va realitzar diverses preguntes arran de la denúncia de la Plataforma per la Llengua contra dos agents de la Guàrdia Civil de Tavernes de la Valldigna per abús i discriminació lingüística, ja que, pel que sembla van impedir a dos joves expressar-se en valencià i segons la versió dels denunciants “se’ls va amenaçar amb aplicar-los la Llei de Seguretat Ciutadana, més coneguda com a Llei Mordassa”.

Sense voler prejutjar a ningú, Mulet ha lamentat que “siguen sempre una constant les denúncies per menyspreus i vexacions cap a qui parla en valencià o altres llengües de l’Estat diferents del castellà, cosa que és inaudit en cas d’altres llengües i una anomalia en un país pluricultural com el nostre”, per la qual cosa ha demanat “respecte” cap a totes les persones. “Ens és igual que no el parlen, però demanem que no es maltracte a ningú i se sancione a qui discrimine per raó de llengua”, ha afegit.

La coalició va preguntar al Govern si en el cas descrit seria aplicable la Llei Mordassa, quan pensen derogar aquesta controvertida Llei, si van actuar els agents degudament, quants dels agents s’han interessat per conèixer el valencià, si es fomenta el seu aprenentatge i si s’han investigat els fets des de la Delegació del Govern. “El Govern continua contestant el que li dóna la gana i no el que interessa als representants electes, la qual cosa diu ben poc de la transparència i respecte cap als drets de diputats i senadors, però admeten que tenen com a prioritat derogar la denominada Llei mordassa”, ha assenyalat Mulet “pel que demanem que deixen d’aplicar-la d’una vegada i d’amenaçar amb ella als ciutadans”.

Mulet coincideix que es tracta d’una llei fallida que ha de ser eliminada i substituïda per una nova Llei de seguretat ciutadana moderna, adaptada inequívocament als valors constitucionals, consensuada i que oferisca també un marc d’actuació per a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat generant-los certitud i seguretat.

Compromís pide al Gobierno que acabe con la Ley Mordaza y que garantice que la discriminación por lengua tendrá sanciones

Carles Mulet: “Exigimos un respeto a la Guardia Civil hacia los valencianohablantes. Nos da igual que no lo hablen, pero pedimos que no se maltrate a nadie y se sancione a quien lo haga”

València, 28 de marzo de 2020

El Gobierno ha señalado en una respuesta al portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet que, en el ámbito de la Guardia Civil, “toda actuación que suponga discriminación o acoso por razón de lengua supone una infracción muy grave” prevista en la Ley Orgánica 12/2007, de 22 de octubre, del Régimen Disciplinario de la Guardia Civil. Mulet realizó varias preguntas a raíz de la denuncia de la Plataforma per la Llengua contra dos agentes de la Guardia Civil de Tavernes de la Valldigna por abuso y discriminación lingüística, ya que, al parecer impidieron a dos jóvenes expresarse en valenciano y según la versión de los denunciantes “se les amenazó con aplicarles la Ley de Seguridad Ciudadana, más conocida como Ley Mordaza”.

Sin querer prejuzgar a nadie, Mulet ha lamentado que “sean siempre una constante las denuncias por menosprecios y vejaciones hacia quien habla en valenciano u otras lenguas del Estado distintas del castellano, algo que es inaudito en caso de otras lenguas y una anomalía en un país pluricultural como el nuestro”, por lo que ha pedido “respeto” hacia todas las personas. “Nos da igual que no lo hablen, pero pedimos que no se maltrate a nadie y se sancione a quien discrimine por razón de lengua”, ha añadido.

La coalición preguntó al Gobierno si en el caso descrito sería de aplicación la Ley Mordaza, cuándo piensan derogar esta controvertida Ley, si actuaron los agentes debidamente, cuántos de los agentes se han interesado por conocer el valenciano, si se fomenta su aprendizaje y si se han investigado los hechos desde la Delegación del Gobierno. “El Gobierno sigue contestando lo que le da la gana y no lo que interesa a los representantes electos, lo que dice bien poco de la transparencia y respeto hacia los derechos de diputados y senadores, pero admite que el Gobierno tiene como prioridad derogar la denominada Ley mordaza”, ha señalado Mulet “por lo que pedimos que dejen de aplicarla de una vez y de amenazar con ella a los ciudadanos”.

Mulet coincide en que se trata de una ley fallida que debe ser eliminada y sustituida por una nueva Ley de seguridad ciudadana moderna, adaptada inequívocamente a los valores constitucionales, consensuada y que ofrezca también un marco de actuación para las Fuerzas y Cuerpos de Seguridad del Estado generándoles certidumbre y seguridad.