La coalició retreu el poc interès tot i la més que probable propietat de l’Estat dels terrenys sobre els quals s’erigeix ​​el monòlit en honor a la IV Divisió per  vergonya dels demòcrates

València, 23 de juliol de 2019

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha denunciat el “desinterès” del departament de Carreteres a València del Ministeri de Foment per aclarir i actuar davant la presència d’un monòlit erigit en honor de la IV Divisió Navarra al costat de la N-340 a Alcalà de Xivert (Castelló). Malgrat que una carta de resposta d’Ismael Ferrer, responsable de la demarcació de Carreteres, assegurava una investigació pel possible incomplint la normativa de carreteres durant tot aquest temps i per la vulneració de la Llei de la Memòria Històrica per la presència d’aquest monument d’exaltació als caiguts del bàndol revoltat “encara no se sap res un any després“.

Els senadors de la coalició van reclamar informació a Foment per aquest motiu. “Lamentablement el pilar de granit segueix al mateix lloc, sense que una administració moderna i suposadament democràtica haja actuat, cosa impensable en altres països del nostre entorn“, ha indicat Mulet.

El monument podria estar més a la zona d’afecció de la N-340, a la perillosa zona del Coll, segons es desprèn de la lectura de la Llei de Carreteres. La construcció està rematada amb una creu en honor als caiguts d’un bàndol, de quatre metres d’altura i un pes de 15 tones que rememora les baixes patides en la Serra d’Irta per la IV divisió de Navarra (que es va formar usant com nucli la IV brigada Navarra formada gairebé íntegrament per requetés carlistes, que durant la guerra va ser usada com tropa de xoc en els fronts de l’Alfambra, Aragó, Llevant, l’Ebre i Catalunya). Mulet ha recordat com “veiem com els anys i els responsables de Carreteres van passant i, tot i actuar amb contundència davant particulars, s’actua amb condescendència en casos tan evidents que vulneren la normativa de carreteres i violen la Llei de Memòria Històrica. A Alemanya, per posar un exemple, seria impensable una construcció de granit així en homenatge al feixisme i a escassos metres d’una carretera“, conclou.

La coalició reiterarà la petició i reclamarà de nou la millora en la seguretat viària en aquest punt de gran perillositat ja que, tot i les restriccions en la circulació de vehicles pesats, encara no s’ha emprès el condicionament del traçat entre Alcossebre i Alcalà de Xivert.

19072018 carta caidos navarra 19072018 carta caidos navarra RESP còpia

UN AÑO DE SILENCIO

Fomento lleva un año sin actuar contra la pila de granito en honor a los caídos en la N-340 en Alcalà de Xivert, como reclama Compromís

La coalición reprocha el poco interés a pesar de la más que probable propiedad del Estado de los terrenos sobre los que se erige el monolito en honor a la IV División para vergüenza de los demócratas

València, 23 de julio de 2019

El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ha denunciado el “desinterés” del departamento de Carreteras en València del Ministerio de Fomento por clarificar y actuar ante la presencia de un monolito erigido en honor de la IV División Navarra junto a la N-340 en Alcalà de Xivert (Castelló). A pesar que una carta de respuesta de Ismael Ferrer, responsable de la demarcación de Carreteras, que aseguraba una investigación por el posible incumpliendo la normativa de carreteras durante todo este tiempo y por la vulneración de la Ley de la Memoria Histórica por la presencia de este monumento de exaltación a los caídos del bando sublevado “todavía nada se sabe un año después”.

 

Los senadores de la coalición reclamaron información a Fomento por este motivo. “Lamentablemente el pilar de granito sigue en el mismo sitio, sin que una administración moderna y supuestamente democrática haya actuado, algo impensable en otros países de nuestro entorno”, ha indicado Mulet.

El monumento podría estar además en la zona de afección de la N-340, en la peligrosa zona del Coll, según se desprende de la lectura de la Ley de Carreteras. La construcción está rematada con una cruz en honor a los caídos de un bando, de cuatro metros de altura y un peso de 15 toneladas que rememora las bajas sufridas en la Serra d’Irta por la IV división de Navarra (que se formó usando como núcleo la IV brigada Navarra formada casi en su totalidad por requetés carlistas, que durante la guerra fue usada como tropa de choque en los frentes del Alfambra, Aragón, Levante, el Ebro y Cataluña).Mulet ha recordado como “vemos como los años y los responsables de Carreteras van pasando y, a pesar de actuar con contundencia ante particulares, se actúa con condescendencia en casos tan evidentes que vulneran la normativa de carreteras y violan la Ley de Memoria Histórica. En Alemania, por poner un ejemplo, sería impensable una construcción de granito así en homenaje al fascismo y a escasos metros de una carretera”, concluye.

La coalición reiterará la petición y reclamará de nuevo la mejora en la seguridad viaria en este punto de gran peligrosidad ya que, a pesar de las restricciones en la circulación de vehículos pesados, todavía no se ha acometido el acondicionamiento del trazado entre Alcossebre y Alcalà de Xivert.