Compromís afirma que cal regular com s’inverteix diners de les administracions públiques en patrimoni cultural
Castelló, 25 de novembre de 2015
El senador de Compromís, Carles Mulet, ha avançat avui en la proposta de treballar des de les Corts Generals Espanyoles durant la pròxima legislatura per regular el destí de diners de les administracions públiques per restaurar i invertir en patrimoni d’entitats privades o particulars.
Segons Mulet “ sovint hem vist com les administracions provincials, autonòmiques o de l’Estat i fins i tot ajuntaments, han destinat diners públiques a invertir en la millora de patrimoni arquitectònic en els municipis de gran valor. Eixes inversions han valgut per evitar la ruïna, o per condicionar, millorar , restaurar o repristinar les gran obres arquitectòniques del nostre territori. I això sense cap dubte repercuteix en el patrimoni col·lectiu dels pobles i ciutats, en la seua oferta turística i cultural, en el seu atractiu, i en la seua autoestima i identitat. I poden ser inversions de milers i milers d’euros, directament en el propi edifici o en els seus voltants i accessos, o fins i tot en la seua publicitació”.
Per contra, segons ha exposat el senador de Compromís, “ eixa inversió de diners públics, ha ajudat a incrementar el valor patrimonial d’eixe edifici, monument, o conjunt, però no a alterat la seua titularitat patrimonial, que pot continuar en mans privades, a canvi de res. Fins i tot amb casos grotescos d’on s’ha pogut invertir milionades de diners públics en un edifici concret i després es fa pagar entrada per vore’ls als ciutadans que han pagat eixes obres que ara el fan visitable”. Per eixe motiu ha destacat la necessitat de que es regule que totes eixes inversions es facen a canvi d’alguna cosa, “ quan parlem de patrimoni en mans de l’esglèsia sabem que en molts casos, eixes obres es van fer amb l’esforç econòmic almenys de tots els ciutadans i com també en molts casos han acabat sent titularitat de l’església per immatriculacions agarrades al vol de patrimoni que era municipal però sense matricular, i ara, sovint es pot acabar invertint de nou diners públics que poden suposar més del cost real del propi edifici, i torna a mans privades, a canvi de res, o ben poc”.
Mulet “ las inversiones de dinero público en patrimonio privado ha de tener un regreso a la ciudadanía”
Compromís afirma que hay que regular cómo se invierte dinero de las administraciones públicas en patrimonio cultural
Castelló, 25 de noviembre de 2015
El senador de Compromís, Carles Mulet, ha avanzado hoy en la propuesta de trabajar desde las Cortes Generales Españolas durante la próxima legislatura para regular el destino de dinero de las administraciones públicas para restaurar e invertir en patrimonio de entidades privadas o particulares.
Según Mulet “ a menudo hemos visto como las administraciones provinciales, autonómicas o del Estado e incluso ayuntamientos, han destinado dinero públicas a invertir en la mejora de patrimonio arquitectónico en los municipios de gran valor. Esas inversiones han valido para evitar la ruina, o para condicionar, mejorar, restaurar o repristinar las gran obras arquitectónicas de nuestro territorio. Y esto sin lugar a dudas repercute en el patrimonio colectivo de los pueblos y ciudades, en su oferta turística y cultural, en su atractivo, y en su autoestima e identidad. Y pueden ser inversiones de miles y miles de euros, directamente en el propio edificio o en sus alrededores y accesos, o incluso en su publicitación”.
Por el contrario, según ha expuesto el senador de Compromís, “ esa inversión de dinero público, ha ayudado a incrementar el valor patrimonial de ese edificio, monumento, o conjunto, pero no a alterado su titularidad patrimonial, que puede continuar en manos privadas, a cambio de nada. Incluso con casos *grotescos de donde se ha podido invertir millonadas de dinero público en un edificio concreto y después se hace pagar entrada para verlos a los ciudadanos que han pagado esas obras que ahora lo hacen visitable”. Por ese motivo ha destacado la necesidad de que se regulo que todas esas inversiones se hagan a cambio de algo, “ cuando hablamos de patrimonio en manso de la iglesia sabemos que en muchos casos, esas obras se hicieron con el esfuerzo económico al menos de todos los ciudadanos y como también en muchos casos han acabado siendo titularidad de la iglesia por inmatriculaciones cogidas al vuelo de patrimonio que era municipal pero sin matricular, y ahora, a menudo se puede acabar invirtiendo de nuevo dinero público que pueden suponer más del coste real del propio edificio, y vuelve a manos privadas, a cambio de nada, o muy poco”.