La polèmica per les excuses donades des del Govern central per a vetar el retorn al territori valencià de l’emblemàtica peça ibera de la Dama d’Elx, amb l’excusa de ser aquesta “patrimoni de l’Estat”, he portat al senador de Compromís, Carles Mulet, a posar xifres als objectes artístics de procedència valenciana que en lloc d’estar en els museus valencians, formen part de museus situats a Madrid “ venim denunciant que per al Govern, siga aquest o anteriors, es veu que l’Estat comença i acaba a Madrid, i solament aqueixa ciutat és digna de contindre i exposar el més interessant de l’art no ja espanyol, sinó també del valencià”.
Mulet va exigir al Govern per un informe on es detallen tots i cadascun dels béns procedents de la comunitat autònoma valenciana (Alacant, València o Castelló) , exposats o en depòsits de museus nacionals dependents del mateix o amb participació del mateix (Museu Nacional de Ciència i Tecnologia, Museu Nacional de Ciències Naturals, Real Jardí Botànic, Museu Geominer, etc.) La resposta, disponible en aquest enllaç, és aclaridora:
senat.compromis.net/files/2020/03/museus-llistats.pdf .
La Direcció General de Belles arts i Patrimoni Cultural s’excusa afirmant que el major volum de béns d’interés cultural de titularitat estatal que es custodia en els Museus estatals no es troba en els museus citats, sinó en els museus de titularitat estatal i gestió directa o transferida situats a la Comunitat Valenciana, on aquests béns es conserven conformen les col·leccions estables d’aquestes institucions (Museus estatals de Ceràmica i Arts Sumptuàries “Gonzalez Martí” i de Belles arts i Museu Arqueològic de Sagunt, a València).
Malgrat això les col·leccions que es troben en els següents museus de titularitat i gestió estatal: Museu Nacional d’Arts Decoratives, Museu Nacional d’Antropologia, Museu Arqueològic Nacional, Museu Nacional del Vestit, Museu Cerralbo, Museu Sorolla i Museu Nacional del Romanticisme, i que estan identificades pel seu lloc de procedència com de les províncies de Castelló, València o Alacant és de 11.908.
Per a Mulet, costa entendre per exemple el llistat d’obres del MAN on està la Dama d’Elx, on apareix com una anotació més sense determinar; això torna a demostrar que per al Govern mantenen una visió centralista absurda, ja que la millor manera de donar a conéixer el patrimoni cultural espanyol és tindre’l en el seu lloc d’origen, ja que suposaria un revulsiu turístic; en aquest cas concret, la Dama és una peça més del MAN, a Elx seria el centre de de un espai museístic.
Mulet ha recordat que igualment, malgrat existir museus de l’Estat a València o que obtenen recursos de l’Estat, l’aportació és indigna i injusta “ podem parlar sense embuts de maltractament del Govern cap a aquests espais via Pressupostos Generals de l’Estat”. Així ha recordat com els últims Pressupostos Generals de l’Estat preveien 59 milions d’euros per al Museu del Prado, mentre que per al Sant Pius Vé de València (segona pinacoteca d’Espanya), tan sols considerava 0’6 milions. Altres exemples són el Museu de la Ceràmica González Martí que tan sols percep 0’2 milions o els 0,26 de l’IVAM enfront de les injeccions en el Reina Sofia de Madrid per 41’5 milions, la transferència de 7,5 milions a la fundació privada del Thyssen, els 2,2 milions del MNAC de Barcelona o els quasi 10 milions per al Teatre Real de Madrid, els 8,7 per al Liceu de Barcelona o els 2,25 de la Maestranza de Sevilla, mentre que el Palau Arts de València tan sols ha millorat dels 600.000 euros a un milió. “Una cosa molt indigna i lamentable”, ha assenyalat el senador.