La coalició va autoesmenar la seua moció perquè aquesta tinguera menys impacte en el medi natural i economia de les Balears però retreu que el PP es mantinga inamovible en la lluita contra aquest bacteri i el seu control
El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha lamentat que el PP haja optat per mantenir el cap sota l’ala tot i el greu impacte en la sanitat vegetal i economia que pot suposar l’acció del bacteri de la Xylella fastidiosa en els llenyosos. “S’ha detectat a les Illes Balears com es podria haver detectat en qualsevol altra autonomia i pot tenir efectes indesitjats sobre l’economia de l’Estat i demanem diners per establir protocols de contenció i, arribat el cas, d’eradicació, però el PP ha preferit amb la seua majoria que tot segueisca com fins ara, amb un perill latent, sense pressupost per compensar els afectats ni partides per incrementar especialment el control a la sortida de vegetals des de les Balears“, ha lamentat.
La coalició va esmenar la seua pròpia moció, que s’ha tramitat amb diversos mesos de demora, perquè les mesures plantejades “foren més amables amb el territori balear i la seua especial característica insular, tot i que en autonomies com la valenciana s’optarà per mesures molt més dràstiques. La situació de la Xylella fastidiosa s’ha d’abordar i preveure i la irresponsabilitat del PP ha preferit no esmenar la nostra proposta si és que la veien millorable, en la línia constructiva i de treball que han ostentat la resta de formacions que han intervingut en la comissió“, ha afegit Mulet.
“Compartim les mesures de treball de l’administració de balears, però parlem d’un enemic invisible que pot arrasar amb la nostra economia. Amenaces que no tenen prou vigilància ni formació, el problema ens pot arribar per qualsevol port o aeroport, pel que demanem més informació als agricultors, controls i ajudes a les persones afectades“, ha indicat.
Tant el Grup Parlamentari Units Podem, com el PDeCAT van plantejar esmenes que han estat acceptades, o del mateix PSOE que ha considerat adequades les mesures plantejades per Compromís, encara que lamentablement la senadora balear del PP, Catalina Soler, haja estat la que precisament ha rebutjat la creació de més fons per a controlar els moviment de vegetals i de plagues, un cop ha quedat clara que han fallat les alertes de detecció i eradicació. “Soler l’ha rebutjada sense atendre a raons, ja que Compromís no demanava arrasar les balears, sinó dotar de més fons i control el que lamentem, ja que ni tan sols han plantejat una esmena per arribar a consensos“, ha lamentat Mulet.
Compromís censura que el PP rechazara en la Comisión de Agricultura dotar de más recursos la lucha contra la xylella
La coalición autoenmendó su moción para que esta tuviera menos impacto en el medio natural y economía de Balears pero reprocha que el PP se mantenga inamovible en la lucha contra esta bacteria y su control
Madrid, 9 de mayo de 2017
El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha lamentado que el PP haya optado por mantener la cabeza bajo el ala a pesar del grave impacto en la sanidad vegetal y económico que puede suponer la acción de la bacteria de la xylella fastidiosa en los leñosos. “Se ha detectado en les Illes Balears como se podría haber detectado en cualquier otra autonomía y puede tener efectos indeseados sobre la economía del Estado y pedimos dinero para establecer protocolos de contención y, llegado el caso, de erradicación pero el PP ha preferido con su mayoría que todo siga como hasta ahora, con un peligro latente, sin presupuesto para compensar a los afectados ni partidas para incrementar especialmente el control en la salida de vegetales desde las Balears”, ha lamentado.
La coalición enmendó su propia moción que se ha tramitado con varios meses de demora para que las medidas planteadas “fueran más amables con el territorio balear y su especial característica insular, a pesar que en autonomías como la valenciana se optará por medidas mucho más drásticas. La situación de la xylella fastidiosa debe abordarse y preverse y la irresponsabilidad del PP prefirió no enmendar nuestra propuesta si es que la veían mejorable, en la línea constructiva y de trabajo que ostentaron el resto de formaciones que han intervenido en la comisión”, ha agregado Mulet.
“Compartimos las medidas de trabajo de la administración de balears, pero hablamos de un enemigo invisible que puede arrasar con nuestra economía. Amenazas que no tienen suficiente vigilancia ni formación, el problema nos puede llegar por cualquier puerto o aeropuerto, por lo que pedimos más información a los agricultores, controles y ayudas a las personas afectadas”, ha indicado.
Tanto el Grupo Parlamentario Unidos Podemos, como el PDeCAT han planteado enmiendas que fueron aceptadas o del propio PSOE que ha considerado adecuadas las medidas planteadas por Compromís, aunque lamentablemente la senadora balear del PP, Catalina Soler, haya sido la que precisamente haya rechazado la creación de más fondos para controlar los movimiento de vegetales y de plagas, una vez ha quedado clara que han fallado las alertas de detección y erradicación. “Soler la ha rechazado sin atender a razones, ya que Compromís no pedía arrasar las balears, sino dotar de más fondos y control, lo que lamentamos, ya que ni tan siquiera han planteado una enmienda para llegar a consensos”, ha lamentado Mulet.