Usuaris amb problemes de mobilitat passen un calvari cada vegada que han d’agafar un tren per la mala accessibilitat estacions

Renfe no contempla emprendre actuacions de millora de l’accessibilitat a les estacions de Castelló. Així ha contestat el Govern a una pregunta de Compromís en el qual el senador designat pel País Valencià, Carles Mulet, que reclamava crear un fons per a la millora de l’accessibilitat de totes les estacions de tren de l’autonomia i preguntava per les mesures que s’estaven prenent al respecte.

La coalició Compromís havia conegut setmanes abans els problemes derivats d’usuaris amb discapacitat o necessitats diferencials de mobilitat per la manca d’adaptació de les estacions en pobles com Carcaixent o Moncofa, que feien impossible als discapacitats viatjar amb normalitat. A més Adif no té horaris clars per als usuaris que necessiten trens adaptats, segons van denunciar. Per a Mulet “les empreses estan més interessades en el benefici immediat que no per la seua funció social i, massa sovint, tenen poc tacte amb els usuaris que precisament necessiten més atenció“.

La resposta enumera les estacions que veuran millorada la seua accessibilitat, com Catarroja, Silla, Benifaió-Almussafes, Carcaixent, Tavernes de la Valldigna, El Puig de Santa Maria i Xiva a les comarques de València i la de Torrellano a les d’Alacant, quedant les estacions de Castelló al marge de millores.

Per a Mulet la resposta queda molt lluny del que s’esperava i davant les avaries constants en els ascensors, que triguen massa temps a ser reparats o mai funcionen. Tampoc garanteixen que els usuaris tinguen informació en temps real o alternatives per saber de forma fefaent, l’horari de trens adaptats i que no passe com ara, que és com una loteria saber quan es podran moure o quantes hores hauran d’esperar a l’andana per agafar un tren adaptat.

Accessibilitat universal
El senador ha insistit que “tenen els mateixos drets dels usuaris valencians que els de la capital” i ha donat tot el seu suport a les campanyes (en change.org que donen suport 117.000 persones) que reclamen l’accessibilitat universal, com la promoguda per la gent del col·lectiu ‘Mírame Torrejón‘, que denuncia la poca sensibilitat amb els seus drets per part de Renfe, a qui reclamen precisament horaris clars per als trens accessibles, senyalitzar a l’andana el lloc de parada del vagó accessible, l’anunci de trens accessibles per megafonia i que s’eliminen les icones d’accessibilitat dels vagons que no ho són. “Peticions totes elles molt raonables i que no suposen grans dispendis econòmics per a la caixa de l’Estat, que no dubta a fer multimilionàries inversions en uns trens com l’AVE a llocs poc rendibles“, ha remarcat el senador.

Renfe solo prevé nuevas actuaciones para mejorar la accesibilidad en Alacant y València, pero no en Castelló

Usuarios con problemas de movilidad pasan un calvario cada vez que tienen que coger un tren por la mala accesibilidad estaciones

Castelló, 8 de diciembre de 2016

Renfe no contempla acometer actuaciones de mejora de la accesibilidad en las estaciones de Castelló. Así ha contestado el Gobierno a una pregunta de Compromís en el que el senador designado por el País Valenciano, Carles Mulet, que reclamaba crear un fondo para la mejora de la accesibilidad de todas las estaciones de tren de la autonomía y preguntaba por las medidas que se estaban tomando al respecto.

La coalición Compromís había conocido semanas antes los problemas derivados de usuarios con discapacidad o necesidades diferenciales de movilidad por la falta de adaptación de las estaciones en pueblos como Carcaixent o Moncofa, que hacían imposible a los discapacitados viajar con normalidad. Además Adif no tiene horarios claros para los usuarios que precisan trenes adaptados, según denunciaron. Para Mulet “las empresas están más interesadas en el beneficio inmediato que no por su función social y, demasiado a menudo, tienen poco tacto con los usuarios que precisamente necesitan más atención”.

La respuesta enumera las estaciones que verán mejorada su accesibilidad, como Catarroja, Silla, Benifaió-Almussafes, Carcaixent, Tavernes de la Valldigna, El Puig de Santa Maria y Xiva en las comarcas de Valencia y la de Torrellano en las de Alicante, quedando las estaciones de Castelló al margen de mejoras.

Para Mulet la respuesta queda muy lejos de lo esperado y ante las averías constantes en los ascensores, que tardan demasiado tiempo en ser reparados o nunca funcionan. Tampoco garantizan que los usuarios tengan información en tiempo real o alternativas para saber de forma fehaciente, el horario de trenes adaptados y que no pase como ahora, que es como una lotería saber cuándo se podrán mover o cuántas horas deberán esperar en el andén para coger un tren adaptado.

Accesibilidad universal
El senador ha insistido que “tienen los mismos derechos los usuarios valencianos que los de la capital” y ha dado todo su apoyo a las campañas (en change.org que apoyan 117.000 personas) que reclaman la accesibilidad universal, como la promovida por la gente del colectivo ‘Mírame Torrejón’, que denuncia la poca sensibilidad con sus derechos por parte de Renfe, a quien reclaman precisamente horarios claros para los trenes accesibles, señalizar en el andén el lugar de parada del vagón accesible, el anuncio de trenes accesibles por megafonía y que se eliminen los iconos de accesibilidad de los vagones que no lo son. “Peticiones todas ellas muy razonables y que no suponen grandes dispendios económicos para la caja del Estado, que no duda a realizar multimillonarias inversiones en unos trenes como el AVE en sitios poco rentables”, ha remarcado el senador.