La proposta de Jordi Navarrete obté la unanimitat per al reconeixement del caràcter consuetudinari d’aquests tribunals

Madrid, 27 setembre 2018

La proposta per al reconeixement del caràcter consuetudinari del Jutjat Privatiu d’Aigües d’Oriola i del Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia, promogut en sengles mocions per Compromís i que s’han debatut aquest matí, ha aconseguit la unanimitat dels grups de la Comissió de Justícia. Les dues mocions reclamen reconèixer els mèrits històrics i el dret del Jutjat Privatiu d’Aigües d’Oriola i Pobles del seu Marc i del Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia a que se’ls concedisca el caràcter consuetudinari.

D’altra banda insta el Govern a emprendre la reforma de l’article 19 de la Llei Orgànica del Poder Judicial en el termini de tres mesos per donar cabuda al caràcter consuetudinari d’aquests tribunals ia iniciar la seua declaració com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco, al igual que el Tribunal de les Aigües de València.

El senador de Compromís per Castelló, Jordi Navarrete, ha expressat la seua satisfacció “al haver contribuït la coalició a aquest reconeixement d’aquests tribunals carregats d’història, de potestats administratives i jurisdiccionals i que han servit per a la gestió de recursos i conflictes al llarg de la historia, després de la falta de pols polític necessari dels governs autonòmics i estatals dels últims anys a aconseguir aquest objectiu“. Aquests tribunals són una raresa a Europa “i aquestes peculiaritats i formes d’organitzar-nos dels valencians havíem de defensar-les i l’obligació dels valencianistes que poguessin ser reconegudes per la legislació com un tresor immaterial que són i que han d’acabar sent reconeguts per la Unesco com el Tribunal d’Aigües de Múrcia o el de les Aigües de València“.

Per Navarrete “aquestes sinergies i reconeixement han de ser un punt de partida en la reclamació de la vigència del Dret civil valencià, la fi dels recursos contra les nostres normes i la convivència entre lleis modernes, tradicions i dret civil propi com el dels valencians, per que és irracional el tracte rebut“.

27092018esmenaoriolaPP 27092018mociooriola 27092018mocioaldaia

Compromís consigue la unanimidad del Senado para reclamar el carácter de consuetudinario de los tribunales de Aldaia y Orihuela

La propuesta de Jordi Navarrete obtiene la unanimidad para el reconocimiento del carácter consuetudinario de estos tribunales

Madrid, 27 septiembre 2018

La propuesta para el reconocimiento del carácter consuetudinario del Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela y del Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia, promovido en sendas mociones por Compromís y que se han debatido esta mañana, ha conseguido la unanimidad de los grupos de la Comisión de Justicia. Ambas mociones reclaman reconocer los méritos históricos y el derecho del Juzgado Privativo de Aguas de Orihuela y Pueblos de su Marco y del Tribunal del Rotllet de l’Horta d’Aldaia a que se les conceda el carácter consuetudinario.

Por otra parte insta al Gobierno a emprender la reforma del artículo 19 de la Ley Orgánica del Poder Judicial en el plazo de tres meses para dar cabida al carácter consuetudinario de estos tribunales y a iniciar su declaración como Patrimonio Inmaterial de la Humanidad por la Unesco, al igual que el Tribunal de les Aigües de València.

El senador de Compromís por Castelló, Jordi Navarrete, ha expresado hoy su satisfacción “al haber contribuido la coalición a este reconocimiento de estos tribunales cargados de historia, de potestades administrativas y jurisdiccionales y que han servido para la gestión de recursos y conflictos a lo largo de la historia tras la falta de pulso político necesario de los gobiernos autonómicos y estatales de los últimos años en conseguir este objetivo”. Estos tribunales son una rareza en Europa “y estas peculiaridades y formas de organizarnos los valencianos teníamos que defenderlas y la obligación de los valencianistas de que pudieran ser reconocidas por la legislación como un tesoro inmaterial que son y que deben acabar siendo reconocidos por la Unesco como el Tribunal de Aguas de Murcia o el de les Aigües de València”.

Para Navarrete “estas sinergias y reconocimiento deben ser un punto de partida en la reclamación de la vigencia del Derecho civil valenciano, el fin de los recursos contra nuestras normas y la convivencia entre leyes modernas, tradiciones y derecho civil propio como el de los valencianos, por que es irracional el trato recibido”.