Compromís ha presentat una pregunta escrita per saber si el Govern socialista seguirà amb la mateixa dinàmica que l’anterior executiu

Madrid, 16 d’agost de 2018

Carles Mulet, senador per Compromís, ha preguntat el Govern de Pedro Sánchez, com ja va fer amb el de Rajoy, sobre les mesures que anava a prendre l’executiu per regular la presència de funcionaris dels Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat en processons religioses. La resposta que es va obtenir en el seu moment justificava la presència de les Forces Armades en actes religiosos per la “per la tradicional participació castrense acord amb la normativa vigent materialitzada en el Reial Decret 684/2010, de 20 de maig, pel qual s’aprova el Reglament d’Honors militars, i en l’Ordre Ministerial 100/1994, de 14 d’octubre, per la qual es regulen els actes religiosos en cerimònies militars “.

“Tant militars, com a policia o guàrdies civils són funcionaris estatals i la imparcialitat deu ser l’eix fonamental de les seues actuacions” apunta Mulet. “La Constitució s’evoca quan convé, però sembla ser que s’oblida que l’aconfessionalitat de l’Estat és un precepte constitucional clau per garantir la democràcia”, ha agregat. Encara s’apuntava que “respecte a l’exercici del dret a la llibertat religiosa, els membres de les Forces Armades participen en aquest tipus d’actes amb caràcter voluntari, i davant els símbols religiosos guarden el degut respecte d’acord amb la Llei Orgànica 7/1980, de 5 de juliol, de Llibertat Religiosa “, també ho és que desfilen amb l’uniforme reglamentari i no com civils, el que marca un posicionament poc justificat i que no té res a veure amb els suposats vincles que es creen entre la societat civil i militar amb la participació d’aquests últims en aquestes celebracions.

“El Partit Popular ja va assenyalar que mantindria els mateixos criteris de participació en aquells actes o celebracions de caràcter religiós amb tradicional participació castrense, cosa que no ens va estranyar per la seua tall conservadora i ancorada en un pensament de dictadura militar. Ara l’executiu de Sánchez té l’oportunitat de canviar els criteris i prohibir la presència de militars, policies o guàrdies civils en aquests actes ” assenyala Mulet. “Els servidors públics tenim com a premissa la de vetllar pel compliment de les lleis, però també d’aplicar-les i ser coherents amb els principis constitucionals”, ha conclòs.

Compromís pregunta al Gobierno por la presencia de policías, militares y otros cuerpos en las procesiones religiosas

Compromís ha presentado una pregunta escrita para saber si el Gobierno socialista seguirá con la misma dinámica que el anterior ejecutivo

Madrid, 16 de agosto de 2018

Carles Mulet, senador por Compromís, ha preguntado al Gobierno de Pedro Sánchez, como ya hizo con el de Rajoy sobre las medidas que iba a tomar el ejecutivo para regular la presencia de funcionarios de los Cuerpos y Fuerzas de Seguridad del Estado en procesiones religiosas.

La respuesta que se obtuvo en su momento justificaba la presencia de las Fuerzas Armadas en actos religiosos por la “por la tradicional participación castrense conforme a la normativa vigente materializada en el Real Decreto 684/2010, de 20 de mayo, por el que se aprueba el Reglamento de Honores Militares, y en la Orden Ministerial 100/1994, de 14 de octubre, por la que se regulan los actos religiosos en ceremonias militares”.

Tanto militares, como policía o guardias civiles son funcionarios estatales y la imparcialidad debe de ser el eje fundamental de sus actuaciones” apunta Mulet. “La Constitución se evoca cuando conviene, pero parece ser que se olvida que la aconfesionalidad del Estado es un precepto constitucional clave para garantizar la democracia”, ha agregado.

Aunque se apuntaba que “respecto al ejercicio del derecho a la libertad religiosa, los miembros de las Fuerzas Armadas participan en este tipo de actos con carácter voluntario, y ante los símbolos religiosos guardan el debido respeto conforme a la Ley Orgánica 7/1980, de 5 de julio, de Libertad Religiosa”, también lo es que desfilan con el uniforme reglamentario y no como civiles, lo que marca un posicionamiento poco justificado y que nada tiene que ver con los supuestos vínculos que se crean entre la sociedad civil y militar con la participación de estos últimos en estas celebraciones.

El Partido Popular ya señaló que mantendría los mismos criterios de participación en aquellos actos o celebraciones de carácter religioso con tradicional participación castrense, algo que no nos extrañó por su corte conservador y anclado en un pensamiento de dictadura militar. Ahora el ejecutivo de Sánchez tiene la oportunidad de cambiar los criterios y prohibir la presencia de militares, policías o guardias civiles en estos actos” señala Mulet. “Los servidores públicos tenemos como premisa la de velar por el cumplimiento de las leyes, pero también de aplicarlas y ser coherentes con los principios constitucionales”, ha concluido.