La coalición exige que se tomen medidas ante el expolio de recursos por Marruecos sobre el Sáhara y la ocupación militar de este territorio por la monarquía alauita

Madrid, a 8 de agosto de 2018

La desidia histórica del Gobierno español le ha llevado a adoptar un papel pasivo y alineado a las actuaciones de Marruecos a pesar de la responsabilidad que el Estado español ha tenido sobre el Sáhara. Por ello, y como ya hizo durante el mandato de Rajoy, el portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ha registrado una pregunta escrita para saber qué medidas piensa adoptar el Gobierno de Sánchez ante los abusos que se comenten en la antigua colonia.

“Sánchez llegó al poder prometiendo cambios y esperemos que éste sí se dé. La respuesta del anterior ejecutivo fue desalentadora, pero esperemos no tener una contestación similar sino contraria a la que ya nos dieron en su día” señala Mulet.

El pasado año el Gobierno contestó que la posición del Estado se mantendría constante al ser coincidente con la de las Organización de Naciones Unidas, que es favorable a una solución política, justa, duradera y mutuamente aceptable que prevea la libre determinación del pueblo del Sáhara Occidental en el marco de disposiciones conforme a los principios y propósitos de la Carta de las Naciones Unidas. “Si seguimos siendo cómplices de la monarquía alauita como se ha venido siendo, esa autodeterminación no se dará, y menos de una manera justa, duradera y mutuamente aceptable como se atrevían a decir” puntualiza el senador.

El Gobierno de Rajoy defendió su pasividad ante la explotación de recursos naturales en el territorio del Sáhara Occidental argumentando que España tiene presente la doctrina recogida en el informe de la asesoría jurídica de Naciones Unidas del 29 de enero de 2002, cuyo autor fue el entonces Secretario General Adjunto de Asuntos Jurídicos, en el que se establece que “cuando las actividades de explotación de recursos redundan en beneficio de los pueblos de los territorios no autónomos se consideran compatibles con el principio consagrado de soberanía permanente sobre los recursos naturales. “Es vergonzoso que se mantenga la filosofía del colonialismo puro y que el Estado español siga sin pronunciarse al respecto”, ha agregado.

Mulet ha asegurado que espera se tomen medidas y que por fin el Estado español se comporte de manera responsable y se dé un cambio radical a su posicionamiento y estrategia para con el pueblo saharaui.

Compromís pregunta si el Govern pensa prendre cap mesura davant l’espoli de recursos del Marroc sobre el Sàhara

La coalició exigeix que es prenguen mesures davant l’espoli de recursos pel Marroc sobre el Sàhara i l’ocupació militar d’aquest territori per la monarquia alauita

Madrid, a 8 d’agost de 2018

La desídia històrica del Govern espanyol l’ha portat a adoptar un paper passiu i alineat a les actuacions del Marroc tot i la responsabilitat que l’Estat espanyol ha tingut sobre el Sàhara. Per això, i com ja va fer durant el mandat de Rajoy, el portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha registrat una pregunta escrita per saber quines mesures pensa adoptar el Govern de Sánchez davant els abusos que es cometen a l’antiga colònia.

“Sánchez va arribar al poder prometent canvis i esperem que aquest sí es done. La resposta de l’anterior executiu va ser descoratjadora, però esperem no tindre una contestació similar sinó contrària a la que ja ens van donar en el seu moment” assenyala Mulet.

L’any passat el Govern va contestar que la posició de l’Estat es mantindria constant en ser coincident amb la de les Organitzacions de les Nacions Unides, que és favorable a una solució política, justa, duradora i mútuament acceptable que contemple la lliure determinació del poble del Sàhara Occidental en el marc de disposicionsm acord amb els principis i propòsits de la Carta de les Nacions Unides. “Si seguim sent còmplices de la monarquia alauita com s’ha vingut sent, aquesta autodeterminació no es donarà, i menys d’una manera justa, duradora i mútuament acceptable com s’atrevien a dir” puntualitza el senador.

El Govern de Rajoy va defensar la seua passivitat davant l’explotació de recursos naturals al territori del Sàhara Occidental argumentant que Espanya té present la doctrina recollida en l’informe de l’assessoria jurídica de Nacions Unides del 29 de gener de 2002, l’autor del qual va ser el llavors Secretari general adjunt d’Assumptes Jurídics, en el qual s’estableix que “quan les activitats d’explotació de recursos redunden en benefici dels pobles dels territoris no autònoms es consideren compatibles amb el principi consagrat de sobirania permanent sobre els recursos naturals. “És vergonyós que es mantinga la filosofia del colonialisme pur i que l’Estat espanyol seguisca  sense pronunciar-se”, ha afegit.

Mulet ha assegurat que espera es prenguen mesures i que per fi l’Estat espanyol es comporte de manera responsable i es done un canvi radical al seu posicionament i estratègia envers el poble sahrauí.