moción aragonés

Mulet presenta una moció en aragonès per a tornar a mostrar el suport a la diversitat lingüística de l’Estat obviada pels partits majoritaris.

Madrid, a 14 de novembre de 2017. Compromís en col·laboració de Chunta Aragonesista, ha tornat a fer un pas més en la seua reivindicació d’un Senat que reconega la diversitat lingüística de l’Estat Español més enllà de les quatre llengües oficials que se solen utilitzar en els textos escrits o algunes intervencions en els plens.

El portaveu de Compromís en el Senat, Carles Mulet, ja va protagonitzar en el passat any, la primera intervenció simbòlica en llengua lleonesa (que malgrat ser reconeguda per l’estatut d’autonomia de Castella i Lleó, no rep pràcticament cap suport institucional significatiu). Ara, amb l’ajuda de la CHA i especialment de Miguel Martínez Tomey, Responsable d’Afers Europeyos de CHA, Compromís ha registrat una moció al Ple, en aragonès.

Aquesta moció, que ja ha sigut repartida entre tots els senadors i senadores, està escrita en valencià, castellà i aragonès, d’acord al reglament del Senat que permet usar les llengües cooficials en escrits sempre que vagen acompanyades de la versió en castellà, i es debatrà en el proper ple del dimarts de 21 de novembre.

Segons Mulet “el Senat, com a càmera de representació de tots els territoris de l’Estat hauria de ser la primera institucions encarregada a promoure i potenciar la diversitat cultural i per tant lingüística, i desgraciadament veiem com a representants d’aquests territoris amb llengües minoritzades no han fet absolutament res per la seua normalització, i de la mateixa manera que es pot parlar o escriure en valencià, l’ús de l’aragonès o lleonès, entre altres llengües, hauria d’estar normalitzat
Per a Compromís “apostar per la diversitat cultural i lingüística d’altres territoris, serveix també per a defensar un altre model d’Estat, que respecte a totes i cadascuna de les particularitats, que no s’esforce a homogeneïtzar el que és divers, i que s’entenga aqueixa realitat com una riquesa a potenciar”

 

 

 

 

La lengua aragonesa llega al Senado por iniciativa de Compromís y la colaboración de CHA

 

Mulet presenta una moción en aragonés para volver a mostrar el apoyo a la diversidad lingüística del Estado obviada por los partidos mayoritarios.

 

Madrid, a 14 de noviembre de 2017. Compromís en colaboración de Chunta Aragonesista, ha vuelto a dar un paso más en su reivindicación de un Senado que reconozca la diversidad lingüística del Estado Español más allá de las cuatro lenguas oficiales que se suelen utilizar en los textos escritos o algunas intervenciones en los plenos.

         El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ya protagonizó en el pasado año, la primera intervención simbólica en lengua leonesa (que a pesar de ser reconocida por el estatuto de autonomía de Castilla y León, no recibe prácticamente ningún apoyo institucional significativo). Ahora, con la ayuda de la CHA y en especial de Miguel Martínez Tomey, Responsable d’Afers Europeyos de CHA, Compromís ha registrado una moción al Pleno, en aragonés.

         Esta moción, que ya ha sido repartida entre todos los senadores y senadoras, está escrita en valenciano, castellano y aragonés, de acuerdo al reglamento del Senado que permite usar las lenguas cooficiales en escritos siempre que vayan acompañadas de la versión en castellano, y se debatirá en el pleno del próximo 21 de noviembre”

         Según Mulet “el Senado, como cámara de representación de todos los territorios del Estado debería ser la primera instituciones encargada en promover y potenciar la diversidad cultural y por tanto lingüística, y desgraciadamente vemos como representantes de estos territorios con lenguas minorizadas no han hecho absolutamente nada por su normalización, y de la misma manera que se puede hablar o escribir en valenciano, el uso del aragonés o leonés, entre otras lenguas, debería estar normalizado

         Para Compromís “apostar por la diversidad cultural y lingüística de otros territorios, sirve también para defender otro modelo de Estado, que respete a todas y cada una de las particularidades, que no se esfuerce en homogeneizar lo que es diverso, y que se entienda esa realidad como una riqueza a potenciar

Texto en aragonés

 

 

 

Á RA MESA DE O SENATO

O Grupo Parlamentario Mixto, á iniziativa de os senadors Carles Mulet y Jordi Navarrete, á ro emparo de o estatuezito en o Reglemento de o Senato, presenta ta o suyo debate en o Plenero a siguién PROPOSIZIÓN ta afavorexer o consumo de naranchas, mandarinas y o resto de zitricos d’orichen español en instituzions dependiens de l’almenistrazión publica y endizcar o consumo ziudadano.

 

Os campos de narancheras son o paisache predominán en tierras valenzianas, pero tamién ye pro presén iste cautivo en atras zonas produtoras como Tarragona, Murzia u Andaluzía. O cautivo d’iste zitrico ya tradizional en o nuestro territorio y ha sustentato a economía de mils de presonas por muito tiempo. Manimenos, con o aumento de as importazions de naranchas de terzers países, (en espezial de Sudafrica), a rendabilidat d’o cautivo s’ha viesto minguata.

A campaña de naranchas de Valenzia, a mayor zona produtora de o Estato, empezipia arredol de o 15 d’otubre mientres que a calendata limite ta ras importazions dende Sudafrica s’ha ixamplato á o 30 de noviembre, de traza que naranchas valenzianas y sudafricanas compiten en o mesmo mercato. A esferenzia de pre, frescor y calidat ye más que notable, sin dembargo amas se troban en os mesmos puestos, fruiterías, zentros comerzials, o que s’agrava con a capazidat de as cambras frigorificas de prolargar a vida de o produto en o mercato. A zaguera campaña encara yera posible alquirir naranchas en os supermercatos prozedens d’iste continén en o mes de chinero, o que amuestra que o sistema s’esboldrega y dixa esprotechita ra narancha local fren á atra, forana, produzita con estandars y normativa distinta.

Ista situazión anomala y no deseyata se da por o alcuerdo d’Asoziazión Economica entre a Unión Europeya y os Estatos de l’AAE de a SADCC, y basicamén en o que se reclama á ras relazions comerzials con Sudafrica y atros países d’ixa aria, aprebato por o Parlamento Europeyo o pasato día 14 de setiembre, tiene consecuenzias nefastas ta ro produto estatal: mils de cullitas de a variedat navelina y as mandarinas tempranas se son malmetendo porque no pueden competir con o produto estranchero. Á tot cal adibir o periglo de plagas en os campos, como a maca negra de os zitricos, cancrosis, o citrus greening u a xylella fastidiosa, que agrava encara más a situazión de os cautivos. Antimás muita de a produzión d’istos países de a SADC ye estata tratata con produtos que uei no son premititos en a UE.

O problema s’irá agravando con o tiempo pues o alcuerdo reculle que en menos de 10 años los aranzels s’irán eliminando, metendo en grieu periglo parti de o campo destinato á o cautivo d’iste zitrico.

Antimás, o  27 d’otubre de 2017, o Senato aprebó o CETA que premitirá que Canadá comerzialize as suyas naranchas, siga cual siga a suya prozedenzia, con a marca “Valencia Orange”, relazionando iste produto con a elevata calidat asoziata á ra narancha valenziana, ya que ixa mesma denominazión ye a que rechistroron (ta fer servir en Europa) dende ra Endicazión Cheografica Protechita (ECP) Cítricos Valencianos.

As instituzions españolas, subordinatas á os mandatos de l’Unión Europeya, han desprotechito iste produto y parixen no aber medito as consecuenzias economicas de a firma d’istos alcuerdos.

Endizcar o consumo de naranchas, mandarinas y o resto de zitricos d’orichen español, antimás de suposar una indizión economica en o seutor y en toz os qu d’ellos penden, ye una clara apuesta por l’alimentazión saludable, por os tantas vegatas revendicatos benefizios de a dieta mediterránia; os zitricos son una inagotable fuen de vitaminas, una alternativa clara ta luitar contra l’obesidat infantil y a mala nutrizión. Consumir zitricos ye apostar por a salut.

Ye por ixo que a Mesa de o Senato insta á o Gubierno á:

  1. Empentar a creyazión d’un distintivo de os zitricos d’orichen español ta que o consumidor pueda identificar direutamén o produto autotono y as suyas aventaxas (como espleita en l’autualidat o platano canario).

  1. Endizcar o consumo de narancha y mandarinas y resto de zitricos d’orichen español drento d’as nuestras uegas, como refirme á iste cautivo y os suyos produtors, en reconoxendo ros benefizioos de o consumo d’ista fruita como parti d’una alimentazión saludable. Ta ixa fin colaborará con gubiernos autonomicos y o seutor produtor, ta levar á cabo campañas de fomento de o suyo consumo, en espezial entre os más chovens.

  1. Promover o suyo consumo por parti de as instituzions estatals, autonomicas y locals en os restorans y cafeterías d’edifizios publicos, colechios, autos ofizials, ezetra.

  1. Instar á ras autoridaz europeyas y estatals á que endurezcan os controls sanitarios en as uegas ta privar a dentrata de vectors, achens nozibles y problemas sanitarios y que la plegata de países terzers no afeute á ra produzión local.

Palazio de o Senato, 7 de noviembre de 2017